Sökning: "annat ord för saknar"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden annat ord för saknar.

  1. 1. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Sandström; Caroline Antikainen; [2024]
    Nyckelord :barngruppsstorlek; förskola; läroplan;

    Sammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. EU-taxonomins bidrag till strategiskt hållbarhetsarbete : En omvärldsanalys och fallstudie inom vatten- och avloppsledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Moa Toll; [2023]
    Nyckelord :EU-taxonomy; Taxonomy regulation; European Commission; Framework for Strategic Sustainable Development; FSSD; BREEAM Infrastructure; Activities; Criteria; Water and wastewater; W WW; Sustainability reporting; EU-taxonomi; Taxonomiförordning; Europa Kommissionen; Aktivitet; Kriterium; Miljömässigt hållbar; VA-ledning; Vatten- och avloppsledning; Hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : Mankind has worked with the climate crisis and other sustainability issues since the 1990s, but this hasn’t had any desired effect. One of the problems relates to interpretations of the term sustainability. It has caused confusion, and work towards developing shared understandings is still an ongoing process. LÄS MER

  3. 3. Ryska diminutiv i svensk översättning : En parallellkorpusstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Pontus Bergstedt; [2023]
    Nyckelord :diminutives; corpus linguistics; diminutive suffixes; language-specificity; translation; Swedish; Russian; parallel corpus; диминутив; корпусная лингвистика; уменьшительно-ласкательный суффикс; лингвоспецифичность; перевод; шведский язык; русский язык; параллельный корпус; diminutiv; korpuslingvistik; diminutivsuffix; språkspecificitet; översättning; svenska; ryska; parallellkorpus;

    Sammanfattning : Hur språkspecifika ord ska översättas mellan två språk är inte alltid självklart. Därför har denna uppsats i syfte att undersöka hur ryska diminutiva vanliga substantiv översätts till svenska. LÄS MER

  4. 4. E-handel av brandfarlig vätska - Utmaningar kring last-mile distributionen i en B2C kedja

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lukas Hermansson; Alfred Seljee; [2022-08-24]
    Nyckelord :Farligt gods; brandfarlig vätska; vägtransport; E-handel; B2C; last-mile; begränsad mängd; ADR.;

    Sammanfattning : E-handel är en marknadsplattform som har blivit alltmer vanligare för de flesta företag. Detta påpekar Kristian Berndtson (personlig kommunikation, 04 april, 2022), logistikansvarig Lantmännen Aspen AB, är något som deras verksamhet saknar. Aspen säljer produkter som klassas som farligt gods klass 3, med andra ord brandfarlig vätska. LÄS MER

  5. 5. En studie om hur förskollärare arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader, för att bidra till kulturell jämlikhet, inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marika Brodin; Jonna Snell; [2022]
    Nyckelord :det sociokulturella perspektivet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mediering; mångkulturalitet; mångkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare, yrkesverksamma på mångkulturella förskolor, arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader för att bidra till kulturell jämlikhet inom förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvalitativ studie där vi intervjuade två förskollärare från två skilda avdelningar på en förskola i en mellanstor stad. LÄS MER