Sökning: "anteckna"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade ordet anteckna.

  1. 1. Hjälper eller stjälper mobiltelefoner och datorer vid lärande av kemi? En klassrumsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :THOMAS HEDIN; [2023]
    Nyckelord :Chemistry; learning; computer; mobilephone; note-taking; handwritten; keyboard; mobile use; high school level; Kemi; lärande; dator; mobiltelefon; anteckna; handskriven; tangentbord; mobilanvändning; gymnasienivå;

    Sammanfattning : Datorer och mobiltelefonerna är idag allestädes närvarande i skolan och elever, lärare eller skolledning funderar sällan på hur detta påverkar lärandet. Den större delen av den tidigare forskningen visar att med ökad mobiltelefonanvändning kommer försämrade skolresultat. LÄS MER

  2. 2. Innebörden av att anlita besiktningmän vid fastighetsöverlåtelser

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Moa Nyberg; [2023]
    Nyckelord :Besiktningsmän; undersökningsplikt; fastighetsrätt;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att utreda på vilka sätt köparen kan påverkas vid anlitandet av en besiktningsman vid fastighetsköp. Den metod som har används är den rättsdogmatiska metoden med utgångspunkt i lag, förarbeten, doktrin och praxis för att kunna fastställa gällande rätt. LÄS MER

  3. 3. Förkroppsligad biologikunskap genom skapande aktiviteter : Ett kognitivt och estetiskt perspektiv på biologididaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :embodiment; aesthetic experience; full-hand drawing; model; representation; identity; förkroppsligande; estetisk upplevelse; skapande aktivitet; anteckna för hand; bygga modell; representation; identitet;

    Sammanfattning : Arbetet ställer frågor kring omfattningen, sammanhangen och anledningarna till varför elever och lärare genomför skapande aktiviteter i form av att anteckna, rita och bygga i biologiämnet. Svaren har inhämtats genom tematisk analys av enkätsvar från 98 elever samt 3 lärare i Biologi 1 och 2 på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. Att tillgodose personcentrerad vård hos personer med multipel skleros i ordinärt boende

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Shadi Samaram; Evin Erman; [2021]
    Nyckelord :Multipel skleros; personcentrerad vård; ordinärt boende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Multipel skleros (MS) är en sjukdom i centrala nervsystemet med varierande sjukdomsförlopp som ofta orsakar olika funktionshinder och lidande. Sjukdomen är i början vanligtvis i form av skov. Mellan skoven är symtomen ofta milda eller frånvarande. Sjukdomen övergår hos de flesta av dessa personer till en sekundär progressiv fas. LÄS MER

  5. 5. Att anteckna minnen : Digitalt berättande för äldre användare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Jenny Tapani; Milada Rikardson; [2021]
    Nyckelord :Digital storytelling; intergenerational storytelling; loneliness; elderly users; reminiscence; memories; trigger; Digitalt berättande; intergenerationellt berättande; ensamhet; äldre användare; hågkomst; minnen; trigger;

    Sammanfattning : I takt med att världens befolkning åldras ökar också gruppen av äldre användare. För denna användargrupp är ensamhet ett samhälleligt problem som riskerar att förvärras i och med ökande digitalisering. Ensamhet har identifierats som en orsak till flera psykiska och fysiska hälsoproblem. LÄS MER