Sökning: "arbeta med projekt i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden arbeta med projekt i förskolan.

  1. 11. Vilken Turtles är det? : En studie om populärkultur som ett verktyg för barns literacyutveckling i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Simon Olsson; Matthew Gosling; [2016]
    Nyckelord :Pop culture; Frost; Turtles; Literacy; Conversation; Children s interests; Mediation; Appropriation; Before the Bornholmmodel; Populärkultur; Frost; Turtles; Literacy; Samtal; Barnens intressen; Mediering; Appropriering; Före Bornholmsmodellen;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2010) ska förskollärare arbeta utifrån barnens intressen och erfarenheter. Detta innebär att barnens egen kultur blir en del av förskolans vardag och därmed anpassar sig verksamheten efter de kulturella inslag barnen finner intressanta. LÄS MER

  2. 12. Kollegial utveckling av förskollärares arbete på gården - från omedvetet till medvetet arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anna Vento; [2015-08-26]
    Nyckelord :Förskolegård; Läroplan; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Det aktionsforskningsprojekt som ligger till grund för uppsatsen syftar till att utveckla och förbättra kvalitén på utevistelsen både för barn och för pedagoger. Målet är att öka förskole-personalens vilja och möjlighet att engagera sig i barnens lek och lärande utomhus genom kollegiala samtal om utevistelsen på förskolans gård. LÄS MER

  3. 13. "Sen gillade vi kaos!" : En studie om relationen mellan projektprocesser och strävansmål i förskolan

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk forskning

    Författare :Åsa Cederholm; [2015]
    Nyckelord :förskola; läroplan; målrelationell; process; projekt; strävansmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra arbetet med läroplanens strävansmål i en längre projektprocess på en förskola. Materialet har analyserats utifrån ett målrelationellt perspektiv med utgångspunkt i följande forskningsfrågor: -       Vilka riktningar tar processen i projektet? -       Hur positionerar sig barn och vuxna i förhållande till miljö och material? -       Vilka kopplingar sker mellan människor, miljö och material och hur påverkar dessa projektprocessen? Det analyserade datamaterialet består av pedagogisk dokumentation insamlat och analyserat av förskollärare och barn under ett läsår på en ettårs- avdelning. LÄS MER

  4. 14. ”Att få vara viktig för någon annan betyder allt” : En intervjustudie om förskollärares uppdragsuppfattning och förhållningsätt till barns relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Erica Bengtz; Frida Wall; [2015]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; kamratkultur; relationer; social utveckling; uppdragsuppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utifrån ett förskollärarperspektiv bidra med kunskaper om hur de uppfattar att deras arbete kan bidra till barns sociala utveckling. För att undersöka frågan har vi tagit del av 10 förskollärares resonemang kring deras relationsfrämjande arbete på förskolan samt hur de beskriver de relationer som kan gynna hela barnets utveckling. LÄS MER

  5. 15. Närhet- ett sätt att skapa trygghet : En kvalitativ studie om pedagogers bemötande av barn med autism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Degerbjörk; [2014]
    Nyckelord :lässtund; språkutveckling; social och emotionell utveckling; pedagog; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad förskollärare anser att högläsningen har för inverkan på barnens utveckling. Men även att få en inblick i hur förskollärarna tänker kring hur de kan främja barnens intresse för böcker och läsning. LÄS MER