Sökning: "arbetsminne barn hörsel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden arbetsminne barn hörsel.

  1. 1. Effekten av bakgrundsbabbel på elevers förståelse och minne av berättelser och validering av ett nytt hörförståelsetest

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Johanna Carlie; Anouk Dahlquist; [2019]
    Nyckelord :Barn; hörförståelse; narrativer; hörförståelsetest; Lyssna; Förstå och Minnas; LFM; lyssningsvillkor; bakgrundsbabbel; arbetsminne.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: ​Denna studie syftar till att undersöka hur bakgrundsbabbel påverkar hörförståelse på textnivå hos elever i årskurs 2 och 4, samt arbetsminnets betydelse för detta. Det nyutvecklade testet Lyssna, Förstå och Minnas (LFM), som testar förståelse och minne av berättelser (narrativer), inkluderades i metoden. LÄS MER

  2. 2. Fonologiskt arbetsminne hos döva barn med cochleaimplantat : Hur hör de, och hur gör de?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Karin Pettersson; [2017]
    Nyckelord :logopedi; cochleaimplantat; hörselnedsättning; nonordsrepetition; fonologiskt arbetsminne; semantiska strategier; fonologiska strategier; talspråksutveckling;

    Sammanfattning : Being born deaf, or with a moderate-severe hearing loss, means that linguistic and cognitive abilities might develop with an atypical pattern compared to children with normal hearing. With help from technical hearing devices like cochlear implants and/or hearing aids, combined with early intervention and support from caregivers and other people that interacts with the child, there is a good chance that the he or she will develop a well-functioning spoken language. LÄS MER

  3. 3. Att förklara läsförståelse hos förstaklassare : En studie om vilka kognitiva förmågor som förklarar läsförståelse hos barn i årskurs ett

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Logopedi; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Malin Eriksson; Sara Moritz; [2014]
    Nyckelord :Reading comprehension; decoding; fonological awareness; children in first grade; Läsförståelse; ordavkodning; fonologisk medvetenhet; barn i första klass;

    Sammanfattning : Fonologisk medvetenhet, ordavkodningsförmåga, bokstavskunskap och arbetsminneskapacitet har visats predicera den tidiga läsförmågan. Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur dessa olika kognitiva förmågor tillsammans förklarar läsförståelse hos barn i första klass. LÄS MER

  4. 4. Läsförmåga och arbetsminne hos barn med hörapparat eller cochleaimplantat

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Karin Pfändtner; Sonia Wallfelt; [2014]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; hörapparat; barn med hörselnedsättning; arbetsminne; läsförmåga;

    Sammanfattning : I Sverige erbjuds barn med hörselnedsättning cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) beroende på typ och grad av hörselskada. Med CI möjliggörs utveckling av talat språk för barn som fötts döva eller gravt hörselskadade. LÄS MER

  5. 5. Läsförmåga hos barn med Cochleaimplantat : Relaterat till kognitiva och språkliga förmågor

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Emma Frejd; Elin Magnusson; [2010]
    Nyckelord :Cochlear implants; reading ability; decoding; phonological skills; working memory; lexical access; phonological production.; Cochleaimplantat; läsförmåga; avkodning; fonologiska färdigheter; arbetsminne; lexical access; fonologisk produktion.;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hörselhjälpmedel som används av personer med grav hörselnedsättning eller dövhet. Ett CI ger barn med medfödd dövhet möjlighet att höra och utveckla talad kommunikation. CI ersätter inte normal hörsel och det finns stora individuella variationer i språk och talfärdighet hos personer med CI. LÄS MER