Sökning: "barn med hörselnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden barn med hörselnedsättning.

  1. 1. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Johanna Weinberg; [2024]
    Nyckelord :Accessibility; early childhood education; participation; physical environment; physical impairment; Delaktighet; fysisk funktionsnedsättning; fysisk miljö; förskola; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. Progredierande och sent debuterande hörselnedsättning hos för tidigt födda neonatalvårdade barn med godkända svar vid hörselscreening - En beskrivande litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Daniella Kebreyal; Matilda Svedenqvist; [2022-08-31]
    Nyckelord :För tidigt född; neonatal hörselscreening; uppföljning; hörselnedsättning och medfödd congenital; tal- och språkutveckling; Premature; Neonatal hearing screening; Follow-up; Hearing Loss; Congenital and speech- and language development.;

    Sammanfattning : Introduktion: För att upptäcka medfödd hörselnedsättning används testmetoder som inte kräver barnets direkta medverkan. Ett icke godkänt svar vid hörselscreening ger indikation på eventuell hörselnedsättning och vidare diagnostik bör utföras för att så tidigt som möjligt kunna påbörja en eventuell hörselhabilitering. LÄS MER

  3. 3. Tinnitus hos barn. En sammanställning av den forskning som finns idag kring prevalens och påverkan hos barn under 12 år.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Vincent Robinson; John Friström; [2022-08-31]
    Nyckelord :Tinnitus; Barn; Pediatrik; Prevalens; Påverkan; Effekt; Grad; Utsträckning; Children; Pediatric; Prevalence; Impact; Effect; Degree; Extent;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Hur vanligt är det med tinnitus hos yngre barn? Hur påverkas deras vardag och till vilken grad? Det är ett ämne där det finns ont om forskning och därför finns ett behov av att sammanställa det vi vet idag för att planera framtida studier. Syfte: Att sammanställa och kritiskt värdera den forskning som finns kring tinnitusprevalens och negativ påverkan hos barn under tolv år. LÄS MER

  4. 4. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Jenny Sandström; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråkiga barn; barn; kultur; rättigheter; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER

  5. 5. “Jag kan tänka efter som pedagog på ett helt annat sätt” : En kvalitativ analys av lärares erfarenhet av hörselpedagogisk rådgivning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johannes Fribyter; Sara Nordin; [2022]
    Nyckelord :Barn med hörselnedsättning; hörselpedagogisk rådgivning; lärare; hörselpedagog; integrerad;

    Sammanfattning : Elever med hörselnedsättning går oftast integrerade på hörande skolor. Kunskapen om hörselnedsättning saknas av många lärare. Några skolor har tillgång till hörselpedagogisk rådgivning. Det här examensarbetet har med en fenomenologisk ansats syftet att analysera vilken erfarenhet lärare har av hörselpedagogisk rådgivning. LÄS MER