Sökning: "Teckenspråkiga barn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Teckenspråkiga barn.

  1. 1. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Jenny Sandström; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråkiga barn; barn; kultur; rättigheter; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER

  2. 2. HÖRSELVÅRDENS MOTTAGANDE AV DÖVA NYANLÄNDA BARN OCH UNGDOMAR

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Rödin; Shana Ayoub; [2020-09-16]
    Nyckelord :nyanlända; döva; barn; ungdomar; mottagande; hörselpedagog; hörselteam; migrants; deaf; children; adolescents; reception; hearing team; hearing educator;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna intervjustudie är att undersöka hur döva nyanlända barn och ungdomar med familj, tas emot av hörselteam för barn och ungdom inom Hörselverksamheten i Västra Götalandsregionen. Syftet är även att få en klarare bild av hur deras behov av stöd ser ut. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet i förskolan för barn med hörselnedsättning. En kvalitativ studie om hur personal i förskola arbetar med delaktighet för barn med hörselnedsättning i integrerade miljöer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Åsa Mellin; [2018]
    Nyckelord :integration; deaf; hearing loss; inclusion; participation; teacher; preschool;

    Sammanfattning : Integrering handlar om att försöka skapa ett samhälle för alla där individers olikhet inte ses som något problem. Begreppet har kritiserats då det anses fokusera på normalisering. LÄS MER

  4. 4. Teckenspråkskommunikation och livsfrågor : Pedagogers bemötande av döva barns tankar om döden-En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Ing-Marie Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Barn; död; döva; förskola; kommunikation; skola; teckenspråk och vuxna;

    Sammanfattning : Sverige blev först i världen 1981 med att officiellt erkänna teckenspråket som dövas första språk. Det görs en uppdelning av döva teckenspråkiga personer i äldre och yngre döva, eftersom deras språkliga situation i hem och i skola är olika. LÄS MER

  5. 5. ”Det handlar om att se varandras olikheter” : – En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av hörselskadade och teckenspråkiga elever samt användandet av teckenspråk i kommunala skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tove Björkstrand; [2017]
    Nyckelord :Svenska; svenskt teckenspråk; cochlea-implantat; hörselskadade och teckenspråkiga elever;

    Sammanfattning : I Sverige går barn i skolan i ungefär 12 år och det är i skolan de ska ges möjligheten att utveckla sitt språk. I Sverige talas det runt 150 olika språk och ett av dem är svenskt teckenspråk. Svenskt teckenspråk talas av bland annat personer med hörselnedsättning. LÄS MER