Sökning: "delaktighet åtgärdsprogram elevperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden delaktighet åtgärdsprogram elevperspektiv.

  1. 1. Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nasrin Hemmati Andersson; Ulrika Johansson; [2012-09-06]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; matematiksvårigheter; matematikdidaktisk kompetens; specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; undervisningsprocess; särskilt stöd; delaktighet; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet. Frågeställningar: • Hur beskriver eleverna sina behov för att kunna uppfylla kunskapskraven? • Hur kommer elevens behov till uttryck i åtgärdsprogrammet? • Vad anser eleverna vara ett stöd för dem för att kunna utveckla sina kunskaper i ma-tematik? • Vilka åtgärder föreslås i åtgärdsprogrammet? Teori: Matematikdidaktisk teori och ramfaktorteorin Metod: Studien är en kvalitativ studie genomförd på tre skolor belägna i två olika kommu-ner i västra Sverige. LÄS MER

  2. 2. Åtgärdsprogram - eller vad det nu heter, en studie ur föräldraperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Suzana Bilajac; [2012-01-30]
    Nyckelord :föräldrar; åtgärdsprogram; upplevelse; kompensatoriskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte För många barn är skolan en plats fylld av lagom svåra utmaningar. För de barn som inte kan möta skolans krav utan anpassningar, upprättas åtgärdsprogram. Undersökningar som gjorts tidigare gällande åtgärdsprogram har haft ett lärar- eller elevperspektiv som fokus. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av delaktighet i skolsituationer och i arbete med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Susanne Hartin; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; åtgärdsprogram; skolsituation; upplevelser;

    Sammanfattning : Skolan har bland annat som uppdrag att arbeta för att eleverna görs delaktiga i sin skolsituation och i arbetet kring sina åtgärdsprogram. Vinsterna med att eleverna görs delaktiga är flera. Bland annat ökar elevernas motivation och kunskapsinhämtandet känns av större betydelse och följden av det är att måluppfyllelsen ökar. LÄS MER

  4. 4. Vem äger texten i ett åtgärdsprogram? : En kvalitativ studie av skolledares respektive lärares uppfattningar samt en kompletterande textanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Bryntesson; [2011]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; dokument; text; språkets betydelse; elev- respektive vuxenperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera några uppfattningar av den skrivna textens utformning i åtgärdsprogram för elever i grundskolan. I studien deltar tre skolledare och två lärare som alla företräder tre olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Bara för att morsan sitter bredvid då måste man säga ja : Elevers uppfattning av särskilt stöd i grundskolan

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Per Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :grundskola; inkluderande undervisning; relationellt perspektiv; sociokulturellt lärande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studier om elever i behov av särskilt stöd domineras av lärarperspektivet, få studier har ett elevperspektiv. Den här studiens syfte är att beskriva och förklara uppfattningar som elever i behov av särskilt stöd har av det särskilda stödet, vad det gäller vari problematiken ligger, stödåtgärdernas utformning generellt sett, det egna lärandet och på de specifika åtgärderna utvecklingssamtal och åtgärdsprogram. LÄS MER