Sökning: "analys av artefakt"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden analys av artefakt.

  1. 1. Musiklärares arbete med digitala verktyg i högstadiet : en studie om musiklärares uppfattningar kring digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Samuel Bryant; [2024]
    Nyckelord :digitala verktyg; musiklärare; högstadiet; artefakt; mediering;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker fem musiklärares uppfattningar om digitala verktyg och på vilka sätt de digitala verktygen kan användas i högstadiets musikundervisning. Grundskolans läroplan beskriver att digitala verktyg ska användas i musikundervisningen i grundskolan och föreliggande studie undersöker på vilket sätt dessa digitala verktyg används i praxis samt musiklärarnas uppfattningar kring användandet av dessa. LÄS MER

  2. 2. Efter tangenttryckningarna : En kvalitativ studie om distansarbetares upplevelser av skriftlig feedback och kommunikation inom organisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Elin Kollberg; [2024]
    Nyckelord :Distance work; Written feedback; Communication; Information absorption; Sociocultural perspective; Distansarbete; skriftlig feedback; kommunikation; informationsupptagning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar distansarbetares upplevelser av kommunikation och skriftlig feedback inom organisationer. Studien undersöker utformningen av skriftlig feedback och dess inverkan på informationsupptagning samt hur distansarbetarnas upplevelser kan ses utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 3. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapslärares ämnesdidaktiska överväganden vid val och användning av läromedel : En komparativ studie mellan samhällskunskapslärare vid högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2023]
    Nyckelord :samhällskunskapslärare; läromedel; ämnesdidaktik; ramfaktorer; läromedelsval; sociokulturella perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Choosing appropriate teaching materials is a central part of a teacher’s workday, However, this central aspect has been missing from my teacher education. It is partly against that background that this study has been conducted. LÄS MER

  5. 5. Vad ett hjärta an ställa till med : - en kvalitativ fallstudie om företagskultur, på ett företag med anor från 1580-talet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emma Boy; Sandra Ahlstrand; [2023]
    Nyckelord :corporate culture; artifact; symbol; cultural heritage; organizational change; identity; social constructions;

    Sammanfattning : Titel:Vilken inverkan kan en artefakt med symboliskt och historiskt laddat värde ha, i syfte att omvrida en företagskultur?  Syftet med denna studie är att undersöka hur människor upplever och förstår ett kul- turellt förändringsinitiativ, utifrån en artefakt med symboliskt och historiskt laddat värde. Detta genom att titta på ett specifikt fall för att i realtid kunna studera hur artefakten påverkar människornas värderingar, föreställningar, innebörder och känslor kopplat till artefakten. LÄS MER