Sökning: "arbetsterapeutiska interventioner adhd"
Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden arbetsterapeutiska interventioner adhd.
6. Arbetsterapeuters erfarenheter av kognitivahjälpmedel för barn med neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ochAutismspektrumtillstånd (AST) är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som påverkarbarn i deras vardagliga aktiviteter. Diagnoserna ger svårigheter i tidshantering, planering ochinitiera aktiviteter. LÄS MER
7. Arbetsterapeutiska interventioner för att öka delaktighet i skolaktiviteter för barn med ADHD : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapiSammanfattning : Barn med ADHD upplever ofta problematik inom kognition, motorikoch i sociala sammanhang på grund av de symtom som uppkommerav ADHD. Dessa utmaningar kan i sin tur direkt påverka skolgångennegativt i form av att kunna bibehålla uppmärksamhet, fokusera,passa tider, umgås med klasskamrater och kunna vara aktiv på raster. LÄS MER
8. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med psykisk ohälsa : Litteraturöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att sammanställa och belysa arbetsterapeutiska interventioner för barn med psykisk ohälsa samt resultatet av interventionerna. Författarna valde att göra en litteraturöversikt över kvantitativa studier. LÄS MER
9. Beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner i skolan och deras effekt för barn och unga med ADHD
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: ADHD är en av de vanligaste funktionsnedsättningarna hos barn och unga vilket kan påverka individens förmåga till aktivitet och delaktighet. En vanlig konsekvens är att barnet kan få svårt att klara skolgången vilket skapar lidande för eleven och familjen, samt utgör en stor kostnad för samhället. LÄS MER
10. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD och interventionernas effekter på exekutiva funktioner och aktivitetsutförande : En litteraturöversikt
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD (6-18 år) och interventionernas effekter på exekutiva funktioner och aktivitetsutförande. För att besvara studiens syfte genomfördes en litteraturöversikt med grund i analys av kvantitativ forskning. LÄS MER