Sökning: "arbetsterapeutiska interventioner adhd"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden arbetsterapeutiska interventioner adhd.

  1. 11. Arbetsterapeutiska interventioner i skolan för elever med diagnoserna ASD och/eller ADHD : En scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Isa Larnert; Lisette Ljungström; [2022]
    Nyckelord :Attention deficit hyperactivity disorder; Autism spectrum disorder; Classroom; Occupational Therapist; Occupational therapy; Arbetsterapeut; Arbetsterapi; Attention deficit hyperactivity disorder; Autismspektrumtillstånd; Klassrum;

    Sammanfattning : Inledning och Bakgrund: Flertalet elever med Autism spectrum disorder (ASD) uppnår inte kunskapsmålen i skolan. Eleverna kan ha svårigheter att förbereda och färdigställa uppgifter. Svårigheterna för eleverna med Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) gäller vanligtvis instruktioner och förståelse för uppgifter. LÄS MER

  2. 12. Arbetsterapeutiska interventioner som använder lek som metod för barn med ADHD : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kristian Holm; Camilla Ljungné; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Arbetsterapeutiska interventioner för barn och ungdomar med ADHD : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Maria Eriksson; Emma Johansson; [2021]
    Nyckelord :Attention deficit hyperactivity disorder; arbetsterapi; inter-ventioner; förmågor; färdigheter; effekter;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder [ADHD] är den vanligaste neuropsykiatriska diagnosen hos barn och ungdomar med en prevalens på över fem procent i världen. Begränsade områden är självstyrdinlärning, hantering av motoriska, exekutiva och kognitiva förmågor. LÄS MER

  4. 14. Arbetsterapeutiska insatser i skolan för barn med ADHD. En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Amanda Heurlin; Johanna Malmborg; [2021]
    Nyckelord :Arbetsterapi; Barn med ADHD; Skola; Aktivitet; Delaktighet; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och en av de vanligaste beteendesvårigheterna hos barn i skolåldern, ca 3-7% är diagnostiserade. ADHD karaktäriseras av brister i sociala förmågor, nedsatt arbetsminne och hyperaktivitet som kan ha en negativ påverkan på skolgången. LÄS MER

  5. 15. Arbetsterapeuters erfarenheter av arbete i skolan för elever med ADHD och/eller autism : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Julia Eklund; Hanna Wadsten; [2019]
    Nyckelord :Activity; Neuropsychiatric disorder; Occupational therapy interventions; participation; Aktivitet; Arbetsterapeutiska interventioner; Delaktighet; Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Undersökningar visar att elever med funktionsnedsättning uppger att de trivs sämre i skolan, de upplever ofta högre krav och mer stress från skolarbetet än övriga elever. Arbetsterapi inom skolmiljö riktar sig mot att möjliggöra en stödjande miljö för individen. LÄS MER