Sökning: "att arbeta med social kompetens på förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden att arbeta med social kompetens på förskolan.

  1. 11. Blyga barns sociala utveckling i förskolan : En studie av förskollärares och barnskötares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Nilsson; Ida Törnstrand; [2014]
    Nyckelord :förskollärare; barnskötare; fenomenografi; blyghet; social kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad barnskötare och förskollärare har för uppfattning om blyghet hos förskolebarn samt hur de upplever att arbeta med blyga barns sociala utveckling. Studien utgår från ett fenomenografiskt perspektiv som syftar till att finna variationer i beskrivningar av fenomenen blyghet och social utveckling. LÄS MER

  2. 12. Livskunskap : i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Stina Pernbert; Lisa Sandell; [2012]
    Nyckelord :social kompetens; emotionell kompetens; livskunskap; värdegrund;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrundskapitlet tar vi upp olika författares uppfattning kring huruvida man skall tillämpa livskunskapsundervisning i förskola och förskoleklass. Genomgående för all litteratur och övriga källor som viuppmärksammar i detta kapitel är att samtliga, med undantag för styrdokumenten, har livskunskap som skolämne och socioemotionell utveckling i fokus. LÄS MER

  3. 13. Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Eva Bergman; [2012]
    Nyckelord :Musik; förskola; lustfyllt lärande; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiskamusikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och utveckling.HuvudfrågaHuvudfrågan i arbetet är hur olika pedagoger använder sig av musik i sin verksamhet och vad de tror att detbetyder. LÄS MER

  4. 14. Vänskap i förskolan : En studie om förskollärares arbete med vänskapsrelationer i förskolan med barn i åldrarna 3-5 år

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Albertina Svanberg; Johanna Svensson; [2011]
    Nyckelord :Preschool; friendship; preschoolers; social skills; alienation; Förskolan; vänskap; förskolebarn; social kompetens; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att söka svar på hur förskollärarna som arbetar i åldrarna 3-5 år väljer att arbeta med barns vänskapsrelationer i förskolans verksamhet, eftersom tidigare forskning visar att allt fler barn befinner sig i förskolan samt att vänskap för barn har stor betydelse för deras välbefinnande. Frågeställningar som vi söker svar på i vår uppsats är på vilket sätt genomför förskollärarna ett arbete med barns vänskapsrelationer i förskolan, om förskolläraren anser att barns vänskapsrelationer är ett arbetsområde att prioritera i förskolan samt vad förskolläraren anser om sitt eget deltagande i barns skapande av vänskapsrelationer. LÄS MER

  5. 15. Barns lek och stress i förskolan : en intervjustudie med sju förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Anna-Karin Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Stress; free play; preschool teachers and conditions of development; Fri lek; stress; barn; förskollärare; förutsättningar;

    Sammanfattning : Barns lek ses som välgörande för barns utveckling och välmående. Idag framställs stress som ett problem för många barn, även inom förskolan. Barns stress och lek antas vara två sidor av barns vardag. Studien syftar till att belysa och analysera förskollärares resonemang kring den fria leken i förskolan och förskolebarns stress. LÄS MER