Sökning: "att arbeta med social kompetens på förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden att arbeta med social kompetens på förskolan.

  1. 6. Vi bor i Sverige och här talar vi svenska! : En kvalitativ studie kring flerspråkiga barns modersmålsundervisning i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Michelle Bergvall; Zainab Baalbaki; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; barn; förskola; arbetssätt; förskolechef; förskollärare; stöttning; modersmålsundervisning; interkulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer möjliggör stöttning kring flerspråkiga barns modersmålsundervisning i förskolans verksamhet. Som metod användes kvalitativa intervjuer som utfördes med två förskollärare samt två förskolechefer på tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 7. ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit” -En studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Tunek; [2017]
    Nyckelord :förskola; språkstörning; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Tunek, Karin (2017). ”Jag ska ju dagligen känna att det är viktigt för någon att jag kom hit - en studie om förskolans lärmiljö för barn med språkstörning” (”I should daily feel that it is important for someone that I´m here” – a study about Preschool learning environment for children with specific language impairment). LÄS MER

  3. 8. Anknytningens betydelse för barn och ungas utveckling och lärande i förskolan/skolan-med fokus på konsekvenser av en bristfällig anknytning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Karina Lindblad; Mikael Wiklund; [2016]
    Nyckelord :Attachment; mental illness; relationship; social development; securety.; Anknytning; psykisk ohälsa; relation; social utveckling; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka anknytningens betydelse för barn och ungas utveckling och lärande i förskola och i skolan. Dessutom ville vi analysera vilka konsekvenser en bristfällig anknytning kan ha för barn och unga. Vårt fokus har legat på den sociala utvecklingen samt relationens betydelse för den psykiska hälsan. LÄS MER

  4. 9. Uppföljning av ett utvecklingsprojekt kring den kommunikativa pedagogiken : Hur fungerar kommunikationen och bemötandet fem år senare i förskolan?

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Charlotte Goss; Jonna Lagerqvist; [2016]
    Nyckelord :Trivsel; bemötande; kommunikativ pedagogik; pedagogiskt verktyg; självinsikt; social interaktion; reflektion;

    Sammanfattning : I den reviderade läroplanen för förskolan (2016) lyfts vikten av att pedagoger och förskolan ska stimulera barnen till att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Kommunikation är ett aktuellt och viktigt ämne och utifrån detta kommer vår studie till vårt examensarbete att handla om ”den kommunikativa pedagogiken” i förskolan. LÄS MER

  5. 10. Konflikthantering ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Willforss; Virginia Tomic; [2014]
    Nyckelord :förskola; konflikt; konflikthantering; pedagog; pedagogperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka hur pedagoger i förskolan hanterar barns konflikter samt undersöka huruvida barnen ges utrymme att själva lösa uppkomna konflikter.Problemformuleringar: Hur anser pedagoger att man kan arbeta i förskolan med barns konflikthantering?Anser pedagogerna att barnen själva bör och kan lösa sina konflikter?Litteraturgenomgång: Teorier som ligger till grund för arbetet är behovshierarkin, det sociokulturella perspektivet samt anknytningsteorin. LÄS MER