Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 439 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Elevers upplevelser av inflytande på fritidshem

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Irena Pesic Stankovic; Lina El Masri; [2023]
    Nyckelord :children s rights; participation; democracy; phenomenology; influence; barns rättigheter; delaktighet; demokrati; fenomenologi; inflytande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera elevers upplevelser av inflytande. Vårt mål var även att lyfta elevernas rätt till att yttra sina åsikter om fritidsverksamheten. Tidigare forskning visar att fritidshemslärare tar upp vikten av lyssnande och att möta eleverna på deras nivå i sin verksamhet. LÄS MER

  2. 7. En syn på bedömning: idrottslärares syn på och implementering av bedömningsarbetet på högstadiet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Leila Bajrectarevic; Victor Johansson; [2023]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande Bfl ; summativ bedömning; bedömning i och ämnet idrott och hälsa.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar idrottslärares syn på, och tillämpning av bedömning inom ämnet idrott och hälsa på högstadiet. Syftet med arbetet är att undersöka hur idrottslärare på högstadiet förhåller sig till bedömningens olika funktioner i ämnet idrott och hälsa, men även att utifrån lärarnas syn på och sätt att arbeta med bedömning diskutera potentiella konsekvenser. LÄS MER

  3. 8. Better Never to Have Been? : A Critique of David Benatar’s Axiological Asymmetry Argument for Antinatalism

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Simon Fridh; [2023]
    Nyckelord :Antinatalism; Benatar; asymmetry; axiology; procreation; person-affecting; death; pro-mortalism;

    Sammanfattning : David Benatar’s axiological asymmetry argument for antinatalism states that it is always bad for a sentient being to come into existence. There has been a lot of discussion about this argument since its publication in 2006, but this discussion has often been lacking by not accepting some ground rules, or assumptions, that Benatar establishes. LÄS MER

  4. 9. Gymnasielärares erfarenheter av talängslan : En kvalitativ intervjustudie med sex gymnasielärare inom svenskämnet om deras erfarenheter av talängslan och arbete med stöttning vid muntlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Rendu; [2023]
    Nyckelord :Muntlig framställning; talängslan; svenskämnet; scaffolding; stöttning; sociokulturell lärandeteori; proximal utvecklingszon; copingteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om svensklärares erfarenheter av talängslan och stöttning av gymnasieelever i samband med muntlig framställning inom svenskämnet. En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer har använts. LÄS MER

  5. 10. Kvalitetskriterier för offentliga stadsrum : En studie om trygghet, komfort och njutning i den urbana miljön

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institute for Urban Research (IUR)

    Författare :Sofia Glabik; [2023]
    Nyckelord :offentliga rum; urban miljö; mötesplats; Jan Gehl; kvalitetskriterier;

    Sammanfattning : Offentliga rum som är tänkta att dagligen brukas av stadens befolkning förändras. I takt med att det sociala livet förflyttas allt mer till byggnader, till allmänna eller privata inomhusmiljöer eller sker digitalt minskar livet mellan byggnader. LÄS MER