Sökning: "att inkludera barn i leken"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade orden att inkludera barn i leken.

  1. 21. Sex förskollärares arbete med barn som har kommunikativa funktionsnedsättningar - en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Molin; Jenny Larsson; [2018]
    Nyckelord :strategier; kommunikation; förskollärares arbete; kommunikativa funktionsnedsättningar; förskola; förskolebarn;

    Sammanfattning : Sammanfattning Undersökningen har strävat efter att besvara undersökningsfrågan ”Vad har förskollärare för strategier för att inkludera barn med kommunikativa funktionsnedsättningar?”. Allt fler barn i förskolan har kommunikativa funktionsnedsättningar, såsom en fastställd diagnos, annat modersmål eller är sen i talutvecklingen av andra orsaker. LÄS MER

  2. 22. Leken, grundstenen till en inkluderande verksamhet? : En studie om förskollärares syn på inkludering i förskolan.

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Stephanie Selhammer; Josefin Törnlund; [2018]
    Nyckelord :Förskollärares arbete; inkludering; inkluderande verksamhet; lek.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka tio förskollärares syn på inkludering i förskolan med leken som verktyg. Det är av vikt eftersom förskolan anses som en plats för alla barn samt att leken har en väsentlig roll i barns lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 23. Att möta barn med samspelssvårigheter : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter kring arbetetmed att inkludera barn med samspelssvårigheter i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Rodin; Anna-Karin Detlefsen; [2018]
    Nyckelord :Erfarenheter; förskollärare; kommunikation; leksignaler; samarbete; samspelssvårigheter;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen berör ämnet barn med samspelssvårigheter i förskolan. Syftet med studien är attundersöka olika förskollärares erfarenheter av arbetet med att inkludera barn medsamspelssvårigheter i leken. LÄS MER

  4. 24. Den villkorade leken: “Alla ska vara med” : En vetenskaplig essä som undersöker fritidslärarens arbete med mellanmänskliga relationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Katarina Johansson; [2018]
    Nyckelord :children; shared play; participation in peer cultures; access strategies; status hierarchies; inclusion in play; lek; kamratkulturer; inträdesstrategier; hierarkier; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Jag har i denna vetenskapliga essä försökt diversifiera, det allmängiltiga uttrycket “alla ska vara med”. Min gestaltning, som inleder denna essä, beskriver situationer där barn ställs utanför leken. Ibland försöker vi pedagoger, i demokratisk anda och välvilja, förändra leken och inkludera dem som barnen exkluderat. LÄS MER

  5. 25. De yngsta förskolebarnens samspelskompetens i leken : En studie om tillträdesstrategier, inkludering och exkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Rebecca Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; samspel; interaktion; lek; toddlare; inkludering; exkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Mitt syfte med denna studie är att bidra med kunskap om hur de yngsta barnens sociala kompetens synliggörs i samspelssituationer på förskolan. Jag har riktat särskilt fokus på hur barnen gör för att inkludera och exkludera varandra i lek och samspel, samt vilka tillträdesstrategier barnen använder för att få tillträde till en pågående lek. LÄS MER