Sökning: "att läsa meningsfullt"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden att läsa meningsfullt.

  1. 11. Estetik – ett redskap för lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Bruus Sörensen; Carina Löfqvist; [2011]
    Nyckelord :Estetik; lustfyllt lärande; lek; musik; ämnesinteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER

  2. 12. Läs- och skrivinlärning på ett lustfyllt sätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Rundquist; Veronica Schäf; [2011]
    Nyckelord :Meningsfullt; Lustfyllt; Nivåanpassat och Inkluderande;

    Sammanfattning : Vi har genomfört ett utvecklingsarbete som bygger på aktionsforskningar inom läs- och skrivinlärning. Vi har under en bestämd tidsram haft målet att få eleverna att känna sig delaktiga i en lustfylld och givande undervisning. LÄS MER

  3. 13. Matematik utomhus : Ett utvecklingsarbete för förskolebarn "läsa, skriva, räkna"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Birgitta Dalemo; Emma Norberg; [2011]
    Nyckelord :förskola; matematiskt lärande; meningsfulla sammanhang; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att vi ville genom utomhuspedagogik ge möjlighet för barns utveckling och lärande inom matematik och undersöka barns uppfattningar om matematik. Vi har planerat och genomfört matematikaktiviteter i utomhusmiljö. LÄS MER

  4. 14. När läs- och skrivsvårigheter sätter gränser för studierna : En intervjustudie av hur gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter upplever sin studiesituation och skolans stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Christina Marklund; [2010]
    Nyckelord :läs- och skrivkompetens; åtgärdsprogram; bemötande; motivation; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad läs- och skrivsvårigheter innebär för gymnasieelevers studiesituation, självbild och motivation. Studien vill också beslysa skolans ansvar för studieinsatser, vad stödet innehåller och om det upplevs meningsfullt. LÄS MER

  5. 15. Bloggen – mitt rum i offentligheten. En kvalitativ studie om mekanismerna bakom den personliga bloggen.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Agnes Larsson; Sara Stafström; [2009-08-31]
    Nyckelord :Internet; bloggare; självpresentation;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa uppsats behandlar personliga bloggar och de mekanismer som finns bakom bloggande. Det övergripande syftet är att, med fokus på individen i samspel med andra, få en förståelse för vad det är som gör att människor väljer att publicera uppgifter om sig själva på bloggar där vem som helst kan läsa vad som skrivits. LÄS MER