Sökning: "att läsa meningsfullt"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden att läsa meningsfullt.

  1. 6. "När är det roligt att läsa och skriva?" : Intervjuer med yngre elever om deras läs- och skrivprakltik som grund för speciallärarens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Jakobsson; [2015]
    Nyckelord :Motivation; kreativitet; literacy; läs- och skrivpraktik; multimodalitet; multiliteracy; fenomenografi;

    Sammanfattning : Svenska skolelevers skolprestationer fortsätter att försämras, deras läsintresse minskar och skillnaden mellan flickor och pojkar ökar. Forskning visar att skolan inte lyckas erbjuda en undervisning som stöttar de svagaste eleverna och inte heller utmanar de starkaste. LÄS MER

  2. 7. Elevers erfarenheter av och uppfattningar om läsning och läsningens betydelse i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Eva Helin Henriksson; Annika Norlin; [2014-03-27]
    Nyckelord :läsning; sociokulturellt lärande; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att studera elevers uppfattningar om läsning och läsundervisningens betydelse i skolan. • Vilka faktorer i hem och skola påverkar, enligt eleverna, deras läsutveckling? • Hur ser eleverna på sig själva som läsare? • Hur förstår eleverna vikten av att kunna läsa? Teori Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande, som innebär en helhetssyn på människan. LÄS MER

  3. 8. Några pedagogers tal om och försök att främja barns inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Caroline Tiljander; [2014]
    Nyckelord :Ansvar barns perspektiv delaktighet förskolan gemenskap inflytande;

    Sammanfattning : Tiljander Caroline (2013). Några pedagogers tal om och försök att främja barns inflytande i förskolan. Om barns perspektiv, ansvar och gemenskap. Malmö: Lärande och samhälle, Malmö högskolaUnder de senaste åren har begreppet inflytande fått en mer framträdande plats i förskolans läroplan (Skolverket 1998). LÄS MER

  4. 9. Att bli lärare - En undersökning av Malmö lärarstudenters motiv till att välja läraryrket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kevin Quan; David Gelebo; [2014]
    Nyckelord :humankapitalteori; inre och yttre motivation; investeringsbeslut; lärarstudent; motiv till läraryrket; motivationsteorier;

    Sammanfattning : I detta examensarbete belyser vi historiska strukturer och aktörer inom läraryrket och viundersöker varför lärarstudenter vid Malmö högskola väljer att utbilda sig till lärare. Vivill även se om det föreligger något rationellt investeringsbeslut bakomlärarstudenternas beslut att läsa till lärare eller om det finns andra faktorer, såsom inreeller yttre motivation. LÄS MER

  5. 10. Läslust hos elever i läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie kring elever i år 3 - 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Katarina Mellgren; Anneli Lindberg; [2011]
    Nyckelord :läslust; elever i läs- och skrivsvårigheter; inre yttre motivation; självbild;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka vilka faktorer som motiverar elever i läs- och skrivsvårigheter till att vilja läsa skönlitterära texter. Vi gjorde en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metod. De intervjuade eleverna gick i år 3 till 6. LÄS MER