Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Idrott och hälsa 1 - specialisering, ett individuellt val baserat på vad? : En kvalitativ studie om varför gymnasieelever väljer Idrott och hälsa inom det individuella valet

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oline Malmberg; Amanda Ferm; [2022]
    Nyckelord :Physical education and health 1- specialisation; Individual option; Upper secondary school; Sport habitus; Social identity; Salutogenetic perspective; Idrott och hälsa 1 - specialisering; Individuellt val; Gymnasieskola; Idrottshabitus; Social identitet; Salutogenetiskt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka varför gymnasieelever väljer att läsa kursen Idrott och hälsa 1 - specialisering inom individuellt val. Studien ämnar därigenom att svara på följande frågeställningar: Vad karaktäriserar gymnasieelever som väljer att läsa kursen? Vad uppfattar gymnasieelever som meningsfullt med att läsa kursen? Hur påverkar kursens utformning gymnasieelevers möjlighet att välja att läsa kursen? Metod Studien utgår ifrån en hermeneutisk kunskapsteoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 2. Lärarmagi genom skönlitteratur : Ett språkutvecklande klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maja Eriksson-Poulsen; [2020]
    Nyckelord :boksamtal; skönlitteratur; språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Att tänka högt är språkutvecklande, det finns alltså en tydlig koppling mellan tanken och språket. Studien har en kvalitativ utgångspunkt där de teoretiska perspektiv som fungerar referensram för studien är sociokulturell teori och konstruktivism. LÄS MER

  3. 3. Yrkeselevers uppfattningar av ämnet samhällskunskap : En fenomenografisk analys av yrkeselevers uppfattningar av samhällskunskap på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Holstensson; [2019]
    Nyckelord :elever; samhällskunskap; gymnasieskola; yrkesprogram; fenomenografi;

    Sammanfattning : Kursen samhällskunskap 1a1 är obligatorisk att läsa på gymnasiet oavsett vilket program man läser. Dock är yrkeselever mindre intresserade av att läsa samhällskunskap och har även sämre betyg i ämnet jämfört med elever på studieförberedande program. LÄS MER

  4. 4. Läsförståelseutveckling hos flerspråkiga elever och IKT:ns möjliga roll som resurs

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Folmanis; Annie Tovstedt; [2016]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; IKT; läsförståelse och sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läsförståelse har kommit att spela en allt viktigare roll i undervisningen. Läsning handlar inte enbart om att faktiskt kunna läsa utan vikten av att förstå vad du läser i skolans alla ämnen. Mångkulturaliteten blir mer vanlig och till skolan kommer elever med olika bakgrunder, både vad det gäller kultur och kunskap. LÄS MER

  5. 5. Läsutveckling hos andraspråkselever : Betydelsefulla faktorer för lärande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Hedman; Sofia Johansson; [2015]
    Nyckelord :läsutveckling; läsförmåga; andraspråkselever; andraspråk; betydelsefulla faktorer;

    Sammanfattning : Att kunna läsa är avgörande för att bli en aktiv samhällsmedborgare. Enligt PISA-undersökningen från 2009 når var femte elev inte upp till kraven i läsförståelse och denna andel är ännu högre för elever med annat modersmål än svenska. LÄS MER