Sökning: "att motivera vuxna elever"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden att motivera vuxna elever.
1. “Mitt mål är att de alltid ska ha sagt någonting på engelska under lektionen” : En intervjustudie om lärares didaktiska val för att främja elevers muntliga kommunikation i engelskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I läroplanen för engelska i grundskolan föreligger ett stort fokus på den kommunikativa förmågan, samtidigt upplever elever en ovilja till att kommunicera på engelska under lektionerna. I förhandenvarande studie undersöktes hur lärare i årskurs 4-6 didaktiskt strukturerar sin undervisning för att motivera elever till att kommunicera på engelska i skolan. LÄS MER
2. Att skapa studiero : Uppfattningar bland lärare och fritidspedagoger
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Dagligen möts cirka 2 miljoner elever och en kvarts miljon vuxna på Sveriges största arbetsplats som är skolan. Skolans uppdrag är att skapa trygghet och studiero, vilket också tydligt framgår av skollagen. LÄS MER
3. Att skapa motiverade elever : två perspektiv på lärares strategier för att motivera vuxna elever i svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : .... LÄS MER
4. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER
5. Motivation - Distansundervisningens största utmaning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie ger en bild av elevernas motivation i samband med distansundervisning inom vuxenutbildningen. Studien visar även olika metoder och strategier som läraren kan använda sig av för att motivera eleverna att vilja lära sig. LÄS MER