Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”En liksom väldigt naken, autentisk inblick i mental ohälsa” : En studie om hur begrepp kopplat till psykisk ohälsa uttrycks i poddar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Fillippa Segerfridh; Julia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :mental illness; everyday language; podcasts; gender; social construction; stigma; psykisk ohälsa; vardagliga samtal; poddar; kön; social konstruktion; stigma;

    Sammanfattning : I denna studie har begrepp kopplat till psykisk ohälsa studerats utifrån uttryck i svenska underhållningspoddar. Syftet är att studera begreppens förekomst och innebörd samt att problematisera den begreppsliga användningen i vardagliga samtal. LÄS MER

  2. 2. Vägen till ett spelande lag : En fallstudie om hur en elitfotbollstränare arbetar med att implementera en spelidé

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kristofer Andersson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; Fotboll; Aktivitetsteorin;

    Sammanfattning : Studien beskriver en elitfotbollstränares pedagogiska arbete i ett damfotbollslag på elitnivå. Beskrivningen av det pedagogiska arbetet utgår från elitfotbollstränarens fotbollsfilosofi och implementering av spelidé. Utifrån tränaren som ”orkestrerare” studeras den pedagogiska arbetsgången under teoretiska och praktiska sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Helklassdiskussioner om bråk i grundskolans årskurs 4-6 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Kling; [2021]
    Nyckelord :Bråk; bråkförståelse; begreppsförståelse; matematiska samtal; resonemang; klassrumsdialog.;

    Sammanfattning : Denna studies fokus ligger på helklassdiskussioner inom det matematiska ämnet bråk i grundskolans årskurs 4-6. Syftet med studien är att belysa matematiklärares tankar kring vad som är viktigt att tänka på vid helklassdiskussioner, och vad som upplevs som svårt. LÄS MER

  4. 4. Hur levande djur i undervisningen öppnarmöjligheter för lärande : En pragmatisk kvalitativ intervjustudie med fokus på F-3lärares beskrivningar av autentisk biologiundervisning medlevande djur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Blom Botheim; Therece Huokko; [2021]
    Nyckelord :Autentisk undervisning; begrepp; biologi; djur i undervisning; intresse; livscykel; pragmatisk lärandeteori;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka F-3 lärares syfte med autentisk biologiundervisningsom innefattar levande djur, och hur de arbetar för att främja elevers förståelse förbiologiska begrepp som kopplar till djurs livscykler. Undersökningen baseras påkvalitativa intervjuer med sju behöriga och undervisande F-3 lärare som valts utmed hjälp av snöbollsmetoden. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik eller utomhusvistelse? : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar av utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Denise Edin; Madeleine Sjöberg; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; utomhuspedagogik; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i förskollärares uppfattningar om hur utomhuspedagogik påverkar barns lärande, samt hur forskare ser på utomhuspedagogik och dess för- och nackdelar.  Studien består av två delstudier. Delstudie ett är en intervjustudie som Denise Edin har genomfört. LÄS MER