Sökning: "avkodningssvårigheter"
Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade ordet avkodningssvårigheter.
16. Texten ska inte behöva stå på egna ben : Lärares, speciallärares och specialpedagogers arbete med elever som har läsförståelsesvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I den svenska läroplanen för grundskolan står det att skolan ska arbeta med strategier i läsförståelse. Samtidigt visar forskning att fokus i Sverige har legat på att arbeta med elever som har avkodningssvårigheter. Detta innebär att det finns ett behov av att se hur arbetet med läsförståelse ser ut i den svenska skolan. LÄS MER
17. Att läsa : En fallstudie av sex elevers läsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka läsförmågan hos sex elever i lässvårigheter. Studien är en multipel fallstudie och den avser att belysa elevernas aktuella läsförmåga, vad lässvårigheterna beror på samt vilka åtgärder som vidtagits. LÄS MER
18. Avkodning och framgång inom matematikämnet : En korrelationsstudie om avkodningsförmåga och framgång i matematikämnet på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns en korrelation mellan avkodningsförmåga och betyg i ämnet matematik på gymnasiet, genom en kvantitativ tvärsnittsstudie. Data från mätverktyget Jacobsons Ordkedjor (2015) och betyg i Matematik 1b/1c sammanställdes, på övergripande nivå, samt för varje betyg. LÄS MER
19. Att förebygga avkodningssvårigheter : Hur kan lärare arbeta för att förebygga avkodningssvårigheter?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Lärare bör anpassa sin undervisning för att förebygga avkodningssvårigheter redan i förskoleklass för att elever senare ska uppnå kunskapskraven för årskurs tre. Lärare behöver vara medvetna om hur elevers läsutveckling fortgår och anpassa sin undervisningefter den. LÄS MER
20. Avkodningsundervisning i årskurs 1 : En kvalitativ studie om vilka prioriteringar lärare gör i avkodningsundervisningen för elever i avkodningssvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Att kunna läsa med förståelse innebär att både ha förmåga att avkoda text och att ha en språkförståelse. För yngre elever är avkodningsförmågan avgörande för deras läsförståelsefärdigheter. LÄS MER