Sökning: "avkodningssvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade ordet avkodningssvårigheter.

  1. 16. Texten ska inte behöva stå på egna ben : Lärares, speciallärares och specialpedagogers arbete med elever som har läsförståelsesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ulrica Göth; Anna Hedlund; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelsestrategier; läsförståelseundervisning; The reading rope; The simple view of reading;

    Sammanfattning : I den svenska läroplanen för grundskolan står det att skolan ska arbeta med strategier i läsförståelse. Samtidigt visar forskning att fokus i Sverige har legat på att arbeta med elever som har avkodningssvårigheter. Detta innebär att det finns ett behov av att se hur arbetet med läsförståelse ser ut i den svenska skolan. LÄS MER

  2. 17. Att läsa : En fallstudie av sex elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Bodil Espander Svensson; Sophie Svensson; [2019]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsutveckling; läsning; lässvårigheter; specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; Fonologia; åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka läsförmågan hos sex elever i lässvårigheter. Studien är en multipel fallstudie och den avser att belysa elevernas aktuella läsförmåga, vad lässvårigheterna beror på samt vilka åtgärder som vidtagits. LÄS MER

  3. 18. Avkodning och framgång inom matematikämnet : En korrelationsstudie om avkodningsförmåga och framgång i matematikämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Svante Carling; Ola Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Avkodning; aritmetik; betyg; matematikämnet; tvärsnittsstudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns en korrelation mellan avkodningsförmåga och betyg i ämnet matematik på gymnasiet, genom en kvantitativ tvärsnittsstudie. Data från mätverktyget Jacobsons Ordkedjor (2015) och betyg i Matematik 1b/1c sammanställdes, på övergripande nivå, samt för varje betyg. LÄS MER

  4. 19. Att förebygga avkodningssvårigheter : Hur kan lärare arbeta för att förebygga avkodningssvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Fridah Ljunggren; Lisa Klingberg; [2019]
    Nyckelord :Avkodning; fonologisk medvetenhet; förebygga; läsning; F-3;

    Sammanfattning : Lärare bör anpassa sin undervisning för att förebygga avkodningssvårigheter redan i förskoleklass för att elever senare ska uppnå kunskapskraven för årskurs tre. Lärare behöver vara medvetna om hur elevers läsutveckling fortgår och anpassa sin undervisningefter den. LÄS MER

  5. 20. Avkodningsundervisning i årskurs 1 : En kvalitativ studie om vilka prioriteringar lärare gör i avkodningsundervisningen för elever i avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Cedbrant; Eva Malm; [2019]
    Nyckelord :avkodning; läs- och skrivsvårigheter; undervisning; läsning; årskurs 1; grundskola;

    Sammanfattning : Att kunna läsa med förståelse innebär att både ha förmåga att avkoda text och att ha en språkförståelse. För yngre elever är avkodningsförmågan avgörande för deras läsförståelsefärdigheter. LÄS MER