Sökning: "bandwagon"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet bandwagon.

  1. 1. TIKTOK: EN PRODUKT AV GENERATION Z - En kvalitativ studie som utreder hur och varför Sveriges Generation Z använder Tiktok.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Lindberg; [2023-03-10]
    Nyckelord :Sociala medier; Tiktok; Generation Z; Gen Z; medieanvändning; uses gratifications theory; MAIN-model; new media;

    Sammanfattning : Executive summary We are constantly online in this new digital world, always reachable through numeral devises and plattforms. For older generations there has taken some time to adjust, but for one generation this constant connectivity is as normal as breathing. LÄS MER

  2. 2. Insider sales

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Åkerström; Simon Nyström; [2023]
    Nyckelord :Selling owners; IPO; Underpricing; Analyst coverage; Quiet period; Business and Economics;

    Sammanfattning : Course: BUSN79 - Degree Project in Accounting and Finance Authors: Simon Nyström, Axel Åkerström Advisor: Reda Moursli Key words: Selling owners, IPO, underpricing, analyst coverage, quiet period Purpose: The purpose of this thesis is to investigate if insider sales in initial public offerings affects the level of underpricing in the Swedish stock market. We further aim to evaluate if prestigious underwriters with affiliated high-quality analysts have a moderating effect on the relationship between insider sales and underpricing. LÄS MER

  3. 3. Bakom kulisserna på cancelkultur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Alexandersson; Linnéa Wrobel; Sandra Andreasson; [2022]
    Nyckelord :Cancelkultur; Generation Z; Drivkrafter; Kapitalteori; Bandwagon-effekt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Bakom kulisserna på cancelkultur Seminariedatum: 2022-06-03 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Tilda Alexandersson, Sandra Andreasson och Linnéa Wrobel Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Cancelkultur, Generation Z, Drivkrafter, Kapitalteori, Bandwagon-effekt Forskningsfråga: Vilka bakomliggande drivkrafter avgör huruvida individer i generation Z deltar i cancelkultur och hur förhåller sig drivkrafterna till varandra? Syfte: Studien syftar till att undersöka vilka bakomliggande drivkrafter som avgör huruvida en individ inom generation Z (födda år 1995–2005) cancellerar ett företag eller person som agerar i strid mot sociala och moraliska värden. Mer specifikt kartlägger studien hur olika drivkrafter, omedvetna såväl som medvetna, påverkar enskilda individer samt hur drivkrafterna förhåller sig till varandra. LÄS MER

  4. 4. Val och implementering av en varvtalssensor i växellådan på ett elektrifierat bandvagn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Philip Eriksson; Erik Sandberg; [2021]
    Nyckelord :Bandwagon; Sensor; Hall effect; Eddy current; Bandvagn; Sensor; Halleffekt; Virvelström; CAD;

    Sammanfattning : This project was carried out in cooperation with the company BAE Systems Hägglunds AB in Örnsköldsvik, which produces vehicles for military as well as civil use. There is an ongoing project at BAE researching bandwagons using electricity as their source of energy, codename SIRIUS, and this investigation is part of it. LÄS MER

  5. 5. Examining Inertia in Cross-Border Cooperation among European Mobile P2P Payment Services: A Game Theoretic Approach

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomi

    Författare :Clara Magnusson; Hanna Larsson; [2021]
    Nyckelord :mobile payments; network externalities; compatibility; coordination problem; game theory;

    Sammanfattning : In a time where technological development and globalization are concurrently expanding, markets must learn to adapt. Mobile P2P payment services in Europe have achieved high national adoption rates but have not been able to cooperate to meet the growing demand for cross-border payments, despite efforts made by both the EU and private payment service providers. LÄS MER