Sökning: "barn Nyckelord: flerspråkighet"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden barn Nyckelord: flerspråkighet.
1. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om undervisning av flerspråkiga barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om flerspråkighet i förskolan. Sju förskollärare intervjuades om deras undervisning med flerspråkiga barn. Resultatet visar att de arbetar med flerspråkighet i förskolan i syfte att främja språkutveckling både i svenska och på barnets modersmål. LÄS MER
2. Flerspråkighet i förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Matematik och flerspråkighet
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I Sverige är vart fjärde barn flerspråkig på grund av utländsk bakgrund. Studier har visat att flerspråkiga elever har sämre skolresultat än enspråkiga elever. Denna kunskapsöversikt fokuserar på de faktorer som utgör svårigheter för flerspråkiga elever i matematikämnet i Sverige. LÄS MER
4. ” Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib’” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER
5. Alla barns rätt till språket : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare på olika sätt beskriver hur de arbetar för att ge förutsättningar till att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. För att uppfylla syftet har vi utfört sex kvalitativa intervjuer med förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER