Sökning: "pedagogernas utmaningar med flerspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden pedagogernas utmaningar med flerspråkighet.

  1. 1. Flerspråkighetens betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt och metoder i arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Petra Andersson; Hanna Cedergren; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; främja; förskola; förskollärares uppfattning; läroplansteori; metoder; möjligheter och utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka svårigheterna i pedagogers arbete med flerspråkighet, i förhållande till målet i förskolans läroplan. Målet i Läroplan för förskolan: Lpfö 18, (Skolverket 2018) betonar att “Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål” (Lpfö 18 s. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; modersmål; specialpedagog; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sjöstedt, Åsa (2023). Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Fakulteten för Lärande oich samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbetssätt i svenskämnet årskurs F-3 ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ undersökning av fem lärares upplevelser, utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Caroline Saume; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutvecklande undervisning; årskurs F-3; språkutveckling i F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur lärarna i svenska resonerar kring användningen av språkutvecklande arbetssätt i verksamheten. Men även synliggöra några lärares utmaningar och möjligheter de ställs inför gällande stöd i språkutvecklingen för sina klasser i årskurserna F-3 utifrån flerspråkighet. LÄS MER

  4. 4. ”Barnen ska inte behöva skämmas över sitt språk” : – En kvalitativ diskursanalys om pedagogers uppfattningar och erfarenheter för utvecklingen av barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jasmina Ramizi; Gentiana Bordoniqi; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; preschool; mother tongue; translingual; identity; discourse analysis; Flerspråkighet; förskola; modersmål; transspråkande; identitet; diskursanalys;

    Sammanfattning : För att utforska pedagogernas uppfattningar och arbetsmetoder kring att främja flerspråkighet i förskolan genomfördes kvalitativa intervjuer med ett urval av pedagoger. Intervjuerna syftade till att få en djupare förståelse för deras uppfattningar och erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Nasrine Fakhro; [2023]
    Nyckelord :multilingualism; multilingual children; language development; preschool teacher; preschool; the pedagogue’s opportunities with multilingualism; the pedagogues Challenges with multilingualism; flerspråkighet; förskolan; barn Nyckelord: flerspråkighet; flerspråkiga barn; språkutveckling; förskollärare; förskolan; pedagogernas möjligheter med flerspråkighet; pedagogernas utmaningar med flerspråkighet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER