Sökning: "barn identitet skola"

Visar resultat 26 - 30 av 61 uppsatser innehållade orden barn identitet skola.

  1. 26. "Stämningen i den nya klassen är så tråkig, nedstämd och deprimerande..." : Barns perspektiv på byte till en specialutformad skola för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättninger... en narrativ analys.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Laura-Renée Lachhein; [2016]
    Nyckelord :remedial schools; children´s perspective; childperspective; neuropsychiatric disorders; students; categories; identity; integration; segregation; participation; Skolbyte; specialutformade skolor; barnets perspektiv; barnperspektiv; elever; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; delaktighet; kategorier; identitet; integration;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöktes hur barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beskriver flytten från en vanlig skola till en specialutformad skola. Det undersöktes i vilken utsträckning barnets perspektiv beaktades under processen av skolbytet. LÄS MER

  2. 27. 63 grader

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Charles Gårdeman; [2016]
    Nyckelord :Centralparken; Tyresö; Grundskola; 63; Grader; Fornuddsparken; Trollbäcken; Skola; Lärandemiljö; Utbildning; Arkitektur;

    Sammanfattning : A new school has to be adapted not just to our time but as well to the future. However, since individuals and decades differ from each other there is not one single solution that works for everyone and forever. By constructing rooms which space are rational and generous, their content can be reshaped and changed over time. LÄS MER

  3. 28. ”Stämningen i den nya klassen är så tråkig, nedstämd och deprimerande…” : Barns perspektiv på byte till en specialutformad skola för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar… en narrativ analys

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Laura-Renée Lachhein; [2016]
    Nyckelord :Skolbyte; specialutformade skolor; barnets perspektiv; barnperspektiv; elever; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; delaktighet; kategorier; identitet; integration; segregation;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöktes hur barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beskriver flytten från en vanlig skola till en specialutformad skola. Det undersöktes i vilken utsträckning barnets perspektiv beaktades under processen av skolbytet. LÄS MER

  4. 29. Barns känsla för plats i Tierps kommun : Plats-Identitet-Framtid

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Matilda Lundqvist; [2015]
    Nyckelord :Plats; identitet; barn; barndom; platstillhörighet; känsla för plats; platsidentitet; framtid.;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats som undersöker hur barn relaterar till platsen de bor på samt hur platsen påverkar hur de ser på sin identitet. Uppsatsen ämnar även granska barns syn på sin framtid utifrån uppväxten på denna plats. LÄS MER

  5. 30. Fritidshemmet och den sociala inlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Nordlander; [2015]
    Nyckelord :Ansvar; empati; identitet; personligutveckling; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en förståelse för hur pedagogerna på fritidshem främjar barns sociala utveckling. I styrdokument och litteratur om fritidshemmets roll tas det upp hur arbete ska främja utveckling hos individer, men sällan hur det ser ut i verkligheten. LÄS MER