Sökning: "barn och yttre miljö"

Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden barn och yttre miljö.

  1. 21. Planerade rörelseaktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nahla Svahn; [2017]
    Nyckelord :Planerade rörelseaktiviteter; fysisk miljö; förskollärare; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skildra hur några förskollärare arbetar med och resonerar om planerade rörelseaktiviteter i förskolan. Syftet uppnås med hjälp av kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare fördelat på tre olika förskolor. LÄS MER

  2. 22. Här mår jag bra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Kristensen; Kristina Schwartz; [2016]
    Nyckelord :barn; fysisk miljö; livslångt lärande; miljöestetik; stimulans; välbefinnande;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda en trygg miljö som är utmanande och lockar till lek och utforskande. För att kunna bygga upp en sådan fysisk miljö behövs tvärvetenskaplig kunskap om vilka komponenter som bidrar till att miljö upplevs på ett visst sätt. Förskolans läroplan ger inga konkreta råd angående den fysiska miljöns utformning. LÄS MER

  3. 23. Småbarnsavdelningen: fokus på lärande. En undersökning av hur

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Tatiana Polukarova; [2014-04-03]
    Nyckelord :Småbarn; Toddlare; Småbarnsavdelning; Lärande; Förmedlat lärande; Spontant samspel; Utvecklingspedagogik; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Det främsta syftet med arbetet var att undersöka hur småbarns lärande gynnas i vardagliga spontana samspelssekvenser som uppstår mellan barnet och pedagogen. Syftet besvarades genom att undersöka vilka föremål och aktiviteter som fångar barns uppmärksamhet och intresse, vilka av barns visade intresse uppmärksammas och utmanas av pedagoger, och hur det stöd som barn får för sitt lärande ifrån spontana samspel med pedagoger kan relateras till de teorier som kan tänkas ligga bakom läroplanen Lpfö98. LÄS MER

  4. 24. Barns samtal om genus : med utgångspunkt från illustrationerna i två barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Madelene Johansson; Petra Olsson; [2014]
    Nyckelord :barnbok; illustration; genus; könsroller; biologiskt kön; socialt kön;

    Sammanfattning : Denna studie belyser hur barn i förskolan använder sina tidigare erfarenheter när de samtalar om genus utifrån illustrationerna i två utvalda barnböcker. De två barnböcker som används i studien är "Grodan och fågelsången", och "Hej och godnatt-vi har lekfnatt". LÄS MER

  5. 25. Tre kvinnors berättelser om sin uppväxt - en narrativ studie om ADHD

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Schumachers; Lisa Schumacher; [2014]
    Nyckelord :ADHD; barn i behov av särskilt stöd; narrativ; pedagogiskt bemötande; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : AbstractSchumacher, Lisa (2014) Tre kvinnors berättelser om sin uppväxt - en narrativ studie om ADHD (Three women’s stories about their early life – a narrative study about ADHD) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.ProblemområdeStudien tar avstamp i att det i skolor och förskolor finns många barn i behov av särskilt stöd, exempelvis med ADHD-diagnos. LÄS MER