Sökning: "barn och yttre miljö"

Visar resultat 6 - 10 av 36 uppsatser innehållade orden barn och yttre miljö.

  1. 6. Akutsjukvård ur barn och deras  föräldrars perspektiv : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anna Trocmé; Jessica Andersson; [2022]
    Nyckelord :Child pediatric; Emergency care; Experience; Family centered care; Akutsjukvård; barn pediatrik; erfarenhet upplevelse; familjecentrerad omvårdnad;

    Sammanfattning : Background: A child that requires acute medical attention differs from an adult in need of emergency care. This is because a child’s physiology and anatomy are significantly different. Essentially this means that treatment and the measurements that are taken to help assess the general physical health also differs. LÄS MER

  2. 7. Det arktiska klimatet – en barriär och möjlighet : En kvalitativ studie med syfte att undersöka vårdnadshavares attityder till aktiva skoltransporter i ett arktiskt klimat

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida Larsson; Malin Thörnberg; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; children; health promotion; active school transport; attitudes; guardians; public health; norms; arctic climate; Theory of planned behavior; TPB; Fysisk aktivitet; barn; hälsopromotion; aktiva skoltransporter; attityder; vårdnadshavare; folkhälsa; normer; arktiskt klimat; Theory of planned behavior; TPB;

    Sammanfattning : Det finns evidens som bekräftar fördelarna med att barn ägnar sig åt aktiva skoltransporter(AST). Trots detta har andelen barn som ägnar sig åt AST radikalt minskat under de senasteårtiondena. LÄS MER

  3. 8. Den kommunikativa miljöns betydelse för språkutvecklingen : En studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Radovanovic; [2022]
    Nyckelord :Kommunikativ miljö; språkutveckling; tecken som stöd TAKK ; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att undersöka hur den kommunikativa miljön inom den pedagogiska verksamheten bidrar till barnens språkutveckling. Den metod som används i studien är både kvantitativ och kvalitativ. En enkät sändes ut till tre förskolor för att besvara den kvantitativa undersökningen. LÄS MER

  4. 9. Att kunna skapa en tillgänglig fysisk miljö : - en fallstudie om faktorer och hänsynstaganden i en konceptförskolas byggprocess

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alina Linerstad; [2021]
    Nyckelord :Physical environment; accessibility; concept preschool; relational dynamic systems theory; ecological systems model; Fysisk miljö; tillgänglighet; konceptförskola; relationell dynamisk systemteori; ekologisk systemmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka faktorer och hänsynstaganden som legat till grund i en byggprocess när en ny konceptförskola planerats i relation till barns utveckling och lärande i den fysiska miljön. Genom en fallstudie har en specifik byggprocess undersökts genom semistrukturerade digitala intervjuer tillsammans med två förskolerektorer, en lokalplanerare, en tillgänglighetssakkunnig samt byggentreprenadens projektledare och två arkitekter som ses som byggprocessens nyckelpersoner. LÄS MER

  5. 10. Inkludering och delaktighet i förskolan : En studie baserad på förskolepersonals och barns uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Torgrimsson; Elisabet Wappsell; [2021]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; förskola; förskolemiljö; förskollärare; inflytande; inkludering; planering; stark och svag lärarkontroll.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal på olika förskolor arbetar för att ge barn möjlighet till inkludering och delaktighet, men även kunna ge dem en chans till att ha ett inflytande på förskoleverksamheten. I studien genomfördes semi-strukturerade intervjuer med personal från tre förskolor. LÄS MER