Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 141 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Värdet av ett medvetet förhållningssätt : Med fokus på ett specialpedagogiskt förhållningssätt i mötet med barn som upplevs ha ett normbrytande beteende.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Angelica Selman; Jennie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förhållningsätt; förskolan; förskollärare; normbrytande beteende; specialpedagog och specialpedagogiskt förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie beskriver de barn som upplevs ha ett normbrytande beteende i förskolan och som bemöts av uppfattningen och strävan från pedagogerna att barnets beteende bör förändras (Ohlsson, 2022). Enligt Lutz (2021) är pedagogernas förhållningssätt helt avgörande, där ett gott bemötande många gånger ökar barnens chanser att lyckas. LÄS MER

  2. 7. Stress i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av stress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Simon Günther Hellqvist; Mio Helminen; [2022]
    Nyckelord :stress; förskollärare; ramfaktorteori; semistrukturerade intervjuer; förskola;

    Sammanfattning : I denna uppsats har förskollärares upplevelser av stress undersökts. Förskolläraryrket är bland de yrkesgrupperna med högst sjukfrånvaro och antal psykiska sjukdomsdiagnoser, därför är ämnet viktigt att utforskas. LÄS MER

  3. 8. Får äldre barn återhämtning på förskolan? : En intervjustudie om förskollärarnas erfarenheter av de äldre barnens återhämtning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nora Ström; Anna Johansson; [2022]
    Nyckelord :förskola; stress; välbefinnande; återhämtning; vila;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärarnas beskrivningar av sina erfarenheter och tillvägagångssätt gällande de äldre barnens återhämtning i förskolan. Med hjälp av en kvalitativ metodinsamling intervjuades yrkesverksamma förskollärare för att få fram en mångfald av beskrivningar i arbetet med återhämtningen på förskolan. LÄS MER

  4. 9. En praktiknära studie om stressituationer i förskolan - Barnyoga som förebyggande metod för att motverka stress hos barn

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Isabelle Lidebring; [2022]
    Nyckelord :stressmedvetenhet; barn; förskola; barnyoga; metoder;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Förskollärares upplevelser av stress i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Jacobsson; Lisa Ohlén; [2022]
    Nyckelord :stress; stora barngrupper; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie handlar om stress i förskolan utifrån förskollärarens yrkesroll, detta kommer att belysas genom förskollärarnas beskrivningar och tankar om vad som är stressrelaterat. Det blir allt vanligare att pedagoger upplever stress i förskolan, detta utifrån flera olika orsaker som påverkar detta. LÄS MER