Sökning: "hygien- och motivationsfaktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden hygien- och motivationsfaktorer.

  1. 1. Personalomsättning i svensk socialtjänst - en hypotesprövande studie av Herzbergs tvåfaktorsteori som förklaringsmodell till mobilitet bland socialsekreterare.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Hanna Lindskog; Kasia Zelek; [2024]
    Nyckelord :Herzberg s two factor theory; hygiene- and motivation factors; social work; social worker; staff turnover Nyckelord: Herzbergs tvåfaktorsteori; hygien- och motivationsfaktorer; socialt arbete; socialsekreterare; personalomsättning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Herzberg developed a theory to explain which factors were important for employees to experience satisfaction in the workplace. Herzberg’s two-factor theory suggests that high motivation factors, such as responsibility and personal growth lead to greater job satisfaction. LÄS MER

  2. 2. Barnmorskors intentioner till att säga upp sig : En kvalitativ intervjustudie ur barnmorskans perspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Karlsson; Jocelyn Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :work-life balance; Motivation; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka faktorer som har lett till barnmorskors beslut att säga upp sig. För att besvara studiens syfte kommer studien att ta utgångspunkt i de olika hygien- och motivationsfaktorerna från Herzbergs tvåfaktorteori. LÄS MER

  3. 3. Konsumentens köpbeslut inom second-hand mode : En kvalitativ studie om motiv och upplevda risker vid second-hand konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nina Johansson; Nike Thanner; [2023]
    Nyckelord :Second-hand fashion; Sustainability; Consumption; Purchasing decisions; Means-end Chain Theory; Perceived risk; Responsibility; Focus group interview; Second-hand mode; Hållbarhet; Konsumtion; Köpbeslut; Teorin om Medel-Mål Kedjan; Upplevd risk; Ansvar; Fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar konsumentens köpbeslut inom second-hand mode. Med tanke på hållbarhet och dess aktualitet så är det ett ämne som är intressant att forska vidare på. LÄS MER

  4. 4. Motivationsfaktorer : Ur chefers och anställdas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ellen Grehag; Clara Karolji Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Motivation; well-being; motivation factors; hygiene factors; motivation in the workplace; managers perspective on motivation; Herzberg s two-factor theory; Motivation; trivsel; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; motivation på arbetsplatsen; chefers perspektiv på motivation; Herzbergs tvåfaktorsteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: Motivation är en viktig faktor inom ett företag. När de anställda är motiverade gynnar det företaget samtidigt som de själva kommer att trivas och må bra. Chefer har också en betydande roll när det kommer till att skapa och utveckla en motiverad personal på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Vad får medarbetare att trivas inom detaljhandel? : En kvalitativ studie med Herzbergs Tvåfaktorteori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Love Walther; Niclas Jessing; [2022]
    Nyckelord :Job satisfaction; staff turnover; motivational factors; hygiene factors; Herzberg; retail; Arbetstillfredsställelse; personalomsättning; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; Herzberg; detaljhandel;

    Sammanfattning : Bakgrund: Detaljhandel tillhör en av de branscherna som har högst personalomsättning i Sverige. Inom detaljhandeln förekommer det återkommande svårigheter att hitta metoder för att lyckas motivera flera medarbetare till att vilja stanna kvar på sin arbetsplats. LÄS MER