Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 141 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. En intervjustudie om konflikter och ledarskap i förskolan, med fokus på lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Emmy Sikström; [2020]
    Nyckelord :dilemmaperspektiv; kompensatoriskt perspektiv; konflikter; konflikthantering; kritiskt perspektiv; ledarskap; ledarskapsstilar; lågaffektivt bemötande; självmedvetenhet; barnsyn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera förskollärares förståelse av sitt ledarskap i relation till konflikter, med ett fokus på det lågaffektiva bemötandet. Arbetet syftar mer specifikt till att skapa förståelse för hur förskollärarna anser att konflikter uppstår mellan vuxen och barn i förskolan samt hur de väljer att hantera det. LÄS MER

  2. 22. Miljön i förskolan : möjligheter och begränsningar för barns utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sandra Andersson; Frida Rickegård; [2020]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; förutsättningar; hälsa; kvalitet; lärande; miljö; möjligheter; stress och utveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår från syftet att lyfta fram faktorer som bidrar till en förbättrad förskolemiljö för barn och vuxna att vistas i, samt gynnar barns utveckling och lärande. Sociokulturell teori utgör examensarbetets teoretiska ramverk, detta för att vi ansåg att teorin speglar vikten av barns interaktioner med andra, såväl barn som vuxna, som kan bidra till utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 23. Varför får aldrig jag rast? : En studie om pedagogers upplevelse av barn och stress på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ulrika Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om pedagogerna i förskolan upplever att barnen är stressade, hur det i så fall tar sig i uttryck och vad de gör för att minska stressen. Med studien vill jag även ta reda på om de pedagoger som arbetat i mer än 10 år upplever att stressen ökat och hur de i så fall ser en förändring. LÄS MER

  4. 24. Stress i förskolan : En studie om hur stress kan påverka barn och förskollärare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanan Ben Abderrahmen; Ashwaq Rubaie; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Ljud kopplat till den fria leken inomhus : En intervjustudie om förskollärares hantering och reglering av ljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Lind-Rätsep; Amanda Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Arbetssätt; buller; fri lek; förskola; förskollärare; ljud; profession; strategier;

    Sammanfattning : Förskollärares hantering och reglering av höga ljudnivåer i barns fria lek är något somdet inte finns mycket tidigare forskning kring. Ljudnivån är ofta hög under den frialeken och detta påverkar förskollärares och barnens utveckling i vardagen på olika sätt. LÄS MER