Sökning: "barndomssociologiskt perspektiv"
Visar resultat 31 - 35 av 75 uppsatser innehållade orden barndomssociologiskt perspektiv.
31. Barns perspektiv på delaktighet och inflytande i fritidshemsverksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstrakt Studien syfte är att undersöka hur elever upplever möjligheten till delaktighet och inflytande i skolans fritidshem. Vidare undersöks huruvida elevers möjlighet till delaktighet och inflytande i fritidshemmet varierar beroende på vilken relation de har till sina fritidshemslärare. LÄS MER
32. Vad vill ni läsa? : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares syn på barns möjlighet till påverkan av valet av barnlitteratur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att få inblick i förskollärares resonemang kring val av och arbetssätt med barnlitteratur på förskolan. Studien bestod av två delstudier, varav båda genomfördes genom kvalitativa samtalsintervjuer med yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER
33. Den svåra balansgången : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn av barns integritet och inflytande i dokumentationsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie behandlar ämnet barns integritet och inflytande i förskolans dokumentationsarbete, utifrån förskollärarnas perspektiv. Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns integritet och inflytande i dokumentationsarbetet utifrån yngre och äldre barn. LÄS MER
34. Förskollärares stöd till barn med språklig sårbarhet under den fria leken i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om hur pedagoger upplever att de möjliggör och bistår barn med språklig sårbarhet att få tillträde till den fria leken samt att undersöka vilket stöd och vilka resurser som finns tillgängliga för att pedagogerna ska kunna stötta barnen. Studien genomfördes med hjälp av skriftliga och muntliga intervjuer av 7 pedagoger i Skåne. LÄS MER
35. Vad är mitt bästa? : En kvalitativ studie av förvaltningsrättens bedömning av barnets bästa vid upphörande av vård enligt 21 § LVU
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur förvaltningsrätten konstruerar barnets bästa vid upphörande av vård enligt 21 § Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Den 21 § LVU, handlar kort sammanfattat om huruvida vården om ett omhändertaget barn skall upphöra eller inte (se mer i stycke 3.1.2). LÄS MER