Sökning: "barndomssociologiskt perspektiv"

Visar resultat 36 - 40 av 75 uppsatser innehållade orden barndomssociologiskt perspektiv.

  1. 36. Det är fröknar och mammor som bestämmer! : En aktionsforskning med förskolebarns delaktighet i fokus

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Åse Flodhag; [2022]
    Nyckelord :Democracy; participation; influence; circle time; preschool; Demokrati; delaktighet; inflytande; samling; förskola;

    Sammanfattning : Då förskolan vilar på en demokratisk grund, är syftet med detta utvecklingsinriktade examensarbete att utveckla arbetssätt för att arbeta med barns sociala och politiska delaktighet i förskolan. Utvecklingsarbetet utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv, där jag genom etnografiska metoder vill stärka barns delaktighet i beslut som rör dess vistelsetid på förskolan. LÄS MER

  2. 37. Barnperspektivet i svensk lag : En policyanalys av propositionen till barnkonventionen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Linnea Molin; Desirée Lennartsson; [2022]
    Nyckelord :The child perspective; children’s rights; Convention on the rights of the child; The sociology of childhood; What’s the problem represented to be.; Barnperspektivet; Barns rättigheter; Barnkonventionen; Barndomssociologi; WPR.;

    Sammanfattning : Barnperspektivet har inte alltid prioriterats i Sveriges lagstiftning och barn har heller inte alltid fått vara delaktiga i beslut gällande sig själva. Regeringen skrev en proposition med argument för att inkorporera barnkonventionen till svensk lag och den 1 januari år 2020 genomfördes detta. LÄS MER

  3. 38. Bortom önskelådor och fritidsråd En kvalitativ studie om arbetet med och tolkningen av barnkonventionen i fritidshemmet : Beyond polling boxes and leisurecouncilsA qualitative study based on the work on and interpretation of the children's convention in a leisure home

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefine Andersson; [2021]
    Nyckelord :barnkonventionen; fritidshem; fritidslärare; rättigheter; barndomssociologi; being; becoming;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och analysera fritidshemspersonalens arbete med och synsättet på barns/elevers rättigheter i fritidshemmet samt bidra till att fylla detta förhållandevis outforskade fält med mer kunskap. Det empiriska underlaget, som består av tio kvalitativa intervjuer med verksamma fritidslärare, har analyserats och tematiserats utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv för att undersöka det personalen ger uttryck för. LÄS MER

  4. 39. Bildämnets relevans i förskola & förskoleklass : En kvalitativ intervju-och observationsstudie

    M1-uppsats,

    Författare :Sabina Boren Bolinder; Palwasha Wali; [2021]
    Nyckelord :Bildämne; kvalitativa intervjuer och observationer; Förskola; Förskoleklass; Sociokulturellt och barndomssociologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares och förskoleklasslärares uppfattning om bildämnet. Studien ämnar också undersöka vad som händer i situationer där barnen skapar fritt tillsammans med andra barn respektive vad som sker under styrda bildaktiviteter. LÄS MER

  5. 40. ”Ett monster som bara spelar musik” : En barndomssociologisk studie av barns meningsskapande utifrån musikgenres

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jill Olsson; Malin Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :barndomssociologi; barns perspektiv; förskola; meningsskapande; musikgenrer; musiksociologi;

    Sammanfattning : Förekomsten av samma typ av låtar och musikgenrer i förskolans vardag är påtaglig och oftast är det traditionell barn- och popmusik som spelas. Tidigare forsknings fokus riktas främst åt undervisning och lärande, och inte så mycket åt musiklyssnandet och barnens meningsskapande kring lyssning på musik. LÄS MER