Sökning: "barndomssociologiskt perspektiv"
Visar resultat 36 - 40 av 75 uppsatser innehållade orden barndomssociologiskt perspektiv.
36. Det är fröknar och mammor som bestämmer! : En aktionsforskning med förskolebarns delaktighet i fokus
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Då förskolan vilar på en demokratisk grund, är syftet med detta utvecklingsinriktade examensarbete att utveckla arbetssätt för att arbeta med barns sociala och politiska delaktighet i förskolan. Utvecklingsarbetet utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv, där jag genom etnografiska metoder vill stärka barns delaktighet i beslut som rör dess vistelsetid på förskolan. LÄS MER
37. Barnperspektivet i svensk lag : En policyanalys av propositionen till barnkonventionen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESARSammanfattning : Barnperspektivet har inte alltid prioriterats i Sveriges lagstiftning och barn har heller inte alltid fått vara delaktiga i beslut gällande sig själva. Regeringen skrev en proposition med argument för att inkorporera barnkonventionen till svensk lag och den 1 januari år 2020 genomfördes detta. LÄS MER
38. Bortom önskelådor och fritidsråd En kvalitativ studie om arbetet med och tolkningen av barnkonventionen i fritidshemmet : Beyond polling boxes and leisurecouncilsA qualitative study based on the work on and interpretation of the children's convention in a leisure home
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och analysera fritidshemspersonalens arbete med och synsättet på barns/elevers rättigheter i fritidshemmet samt bidra till att fylla detta förhållandevis outforskade fält med mer kunskap. Det empiriska underlaget, som består av tio kvalitativa intervjuer med verksamma fritidslärare, har analyserats och tematiserats utifrån ett barndomssociologiskt perspektiv för att undersöka det personalen ger uttryck för. LÄS MER
39. Bildämnets relevans i förskola & förskoleklass : En kvalitativ intervju-och observationsstudie
M1-uppsats,Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka förskollärares och förskoleklasslärares uppfattning om bildämnet. Studien ämnar också undersöka vad som händer i situationer där barnen skapar fritt tillsammans med andra barn respektive vad som sker under styrda bildaktiviteter. LÄS MER
40. ”Ett monster som bara spelar musik” : En barndomssociologisk studie av barns meningsskapande utifrån musikgenres
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förekomsten av samma typ av låtar och musikgenrer i förskolans vardag är påtaglig och oftast är det traditionell barn- och popmusik som spelas. Tidigare forsknings fokus riktas främst åt undervisning och lärande, och inte så mycket åt musiklyssnandet och barnens meningsskapande kring lyssning på musik. LÄS MER