Sökning: "barndomssociologiskt perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 75 uppsatser innehållade orden barndomssociologiskt perspektiv.

  1. 21. “På Youtube finns allt.” En enkätstudie rörande mellanstadieelevers användning av plattformen Youtube i den medialiserade barndomen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Svensson; Isabella Thyberg; [2022-03-16]
    Nyckelord :YouTube; Barndom; Sociala medier; Barns perspektiv; Barndomssociologi; Identitetsskapande; Medialisering; Digitalisering; Fritidshem;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att utforska hur barns användande av plattformen Youtube har för betydelse i några mellanstadieelevers vardagsliv. Vi intresserade oss mer specifikt för hur dessa erfarenheter eleverna har av användningen kan relateras till sociala arenor i fritidshem och skola. LÄS MER

  2. 22. Elevinflytande : Personalens syn på elevinflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Fabian Strandman; Calle Hermansen; [2022]
    Nyckelord :barndom; barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; inflytande; tillblivelse; varelse;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilken syn på elevinflytande personal på fritidshem har, samt hur de gör för att arbeta med elevinflytande i praktiken. Den tidigare forskningen inom detta visar att området är ofullständigt. LÄS MER

  3. 23. När två olika världar möts : En studie om övergången mellan förskolan och förskoleklass utifrån lärarnas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alicia Mathiesen; Veronica Johansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; kommunikation; meningsskapande; samverkan; trygghet; övergången till förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arbetet med en övergång mellan förskola och förskoleklassen ser ut utifrån lärarnas perspektiv. Studien som presenteras i examensarbetet har gjorts i en specifik kommun för att få en inblick om hur arbetet med övergångar genomförs. LÄS MER

  4. 24. Barns perspektiv på regler och inflytande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sophie Nolander; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; inflytande; relationer; makt; regler; fostran; motstånd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få barns perspektiv på reglerna och inflytande i förskolan. Med utgångspunkt från en tidigare observation under ett mellanmål, där barnen på olika sätt förhöll sig till reglerna som finns under ett mellanmål. LÄS MER

  5. 25. Barns delaktighet i förskolan : Utifrån vardagliga rutiner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emilia Schill; Daniel Vesterlund; [2022]
    Nyckelord :Barns aktörskap; Barns delaktighet; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Förskola; Förskolepersonal;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur barns delaktighet synliggörs under vardagliga rutiner i förskolans verksamhet. Detta undersöks med hjälp av två frågeställningar; Vilka arbetsformer använder förskolepersonalen sig av för att främja barns delaktighet, och vilka utmaningar kommer till uttryck för barns delaktighet? För att kunna undersöka detta har vi i denna kvalitativa studie använt oss av deltagande observation med reflekterande intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER