Sökning: "barndomssociologiskt perspektiv"

Visar resultat 26 - 30 av 75 uppsatser innehållade orden barndomssociologiskt perspektiv.

  1. 26. En kvalitativ studie om barns delaktighet i socialtjänstens utredningar gällande vårdnad, boende och umgänge

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Caroline Björk; [2022]
    Nyckelord :Child participation; The child´s best interest; Family law; Custody investigations; Barnets delaktighet; Barnets bästa; Familjerätt; Vårdnadsutredningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur barnets åsikter kommer till uttryck i familjerättens utredningar gällande vårdnad, boende och umgänge och på vilket sätt barnet görs delaktigt. Studiens empiri bestod av tolv vårdnadsutredningar som ingick som aktbilagor från domstolsbeslut från en större tingsrätt under mitten av 2020. LÄS MER

  2. 27. När inget annat är planerat : En intervjustudie kring villkoren för barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Tordelius; Cajsa Möller; [2022]
    Nyckelord :Barndom; fri lek; förskola; lek; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har för avsikt och syfte att undersöka villkoren för den fria leken i en förskolekontext, då undervisningsbegreppet blivit mer framträdande i styrdokumenten och där leken framställs att användas i ett utbildningssyfte. Detta genom att ställa oss frågorna; vilket utrymme den fria leken ges, vilken innebörd den fria leken har utifrån förskollärarnas uppfattning och om det görs skillnad på den fria leken och annan verksamhet. LÄS MER

  3. 28. Förskollärares beskrivningar av barns perspektiv i pedagogisk dokumentation : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Susanne Bengtsson; Therese Bolander; [2022]
    Nyckelord :Barndomssociologiskt perspektiv; Barns perspektiv; Being; Förskollärare; Pedagogisk dokumentation; Relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barns perspektiv kansynliggöras i den pedagogiska dokumentationen som sker i förskolan. Baserat på studienssyfte har följande forskningsfrågor formulerats: Hur beskriver förskollärare deras arbete medbarns perspektiv i relation till pedagogisk dokumentation? Hur beskriver förskollärarna sittförhållningsätt för att skapa möjligheter till att synliggöra barns perspektiv i pedagogiskdokumentation? Vilka svårigheter samt möjligheter beskriver förskollärare med att fångabarns perspektiv i dokumentation? Studien utgår från ett barndomssociologiskt perspektiv samt ett relationellt perspektiv. LÄS MER

  4. 29. Barns möte med planerad undervisning : En barndomssociologisk studie ur ett åldersperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Barndomssociologi; barns aktörskap; lek; planerad undervisning; ålder;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa och komparativa studie bygger på planerad undervisning i förskolan och hur barn i olika åldrar möter denna undervisning. Jag har utgått från ett åldersperspektiv för att ta reda på hur barns möte med den planerade undervisningen tar sig uttryck och har observerat vad det finns för likheter och skillnader mellan äldre och yngre barn vid dessa tillfällen. LÄS MER

  5. 30. Möjligheter till handlingsutrymme? : Två kvalitativa textanalyser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Aronson; Johannes Siljén; [2022]
    Nyckelord :Handlingsutrymme; kvalitativ textanalys; läroplan; barnböcker; barndomssociologi; Biestas ramverk;

    Sammanfattning : Förskolan har en viktig roll när det kommer till barnens möjligheter att finna förebildergenom litteratur. Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur handlingsutrymmeframkommer i barnlitteratur och förskolans läroplan. LÄS MER