Sökning: "barns inflytande i förskolan i ett pedagogperspektiv"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barns inflytande i förskolan i ett pedagogperspektiv.

  1. 1. "Det ska vara en bil här, hittar ingen bil". Möjligheter och tillgång till lek och utveckling i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Blaxmo; Frida Rosander; [2019]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; tillgänglighet; lekmaterial; barnperspektiv; pedagogperspektiv; leksaker; inflytande.;

    Sammanfattning : Den fysiska miljön på förskolan är en viktig faktor i barns lärande och utveckling. Det är därför viktigt hur miljön är utformad och vilket lekmaterial som finns tillgängligt för barnen. Om förskolemiljön inte är stimulerande utifrån barnens perspektiv kan de hämmas i sin lek, utveckling och sitt lärande. LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande i förskolan utifrån ett pedagogperspektiv : En kvantitativ enkätstudie med 55 pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lova Bjernegård; Hanna Savilahti; [2019]
    Nyckelord :Empowerment; influence; postmodernism; preschool; Förskola; inflytande; makt; postmodernism;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att få kunskap om vilket inflytande barnen har över verksamheten i förskolan utifrån ett förskollärar- och barnskötarperspektiv. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18, menar att barnen har rätt till ett reellt inflytande i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barns behov av vila och återhämtning i förskolan : Ett pedagogperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Elin Frick; Marie Stålbrand; [2017]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn; dagsrytm; vila; återhämtning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka förskollärares uppfattning om barns vila och återhämtning samt att undersöka hur vila erbjuds i förskolan. Det vetenskapsteoretiska perspektiv vi valt att utgå ifrån är ett sociokulturellt perspektiv där interaktionen mellan människor är nyckelordet. LÄS MER

  4. 4. Barns uppfattningar om meningserbjudande i sin innemiljö - en studie från en förskoleavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Olsson; [2011]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Inflytande; Meningserbjudande; Regler;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från barns perspektiv där barnens kommentarer, idéer och tankar om sin innemiljö på en förskoleavdelning är det centrala. Huvudfrågorna är: Vilka meningserbjudanden finns enligt barn i förskolans innemiljö? Vad begränsar deras handlingar? Meningserbjudande är ett begrepp som kommer inneha stor relevans i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Barns inflytande i förskolan : i ett pedagogperspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Birgitta Hjertberg; Kristin Ljungqvist; [2008]
    Nyckelord :Inflytande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER