Sökning: "dagsrytm"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet dagsrytm.

  1. 1. "Man kan leka när man väntar"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Knutsson; Eva Olsson; [2019]
    Nyckelord :Barns väntan; mellanrum; makt; norm; reproduktion; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se vad som händer i väntan då barnen själv strukturerar tiden och hur pedagoger förhåller sig till och använder sig av barnens väntan i vardagen på förskolan. Barns väntan studeras för att urskilja vad som händer i denna och i väntan i sig kan utläsas ha ett speciellt värde. LÄS MER

  2. 2. Miljöns betydelse för en väl avvägd dagsrytm : En studie om miljöns betydelse för en väl avvägd dagsrytm, där lekens intensitet har möjlighet att variera

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Groth; [2018]
    Nyckelord :förskola; väl avvägd dagsrytm; återhämtning; lekens intensitet; miljö;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to show how pre-school teachers think they can offer children a well-balanced daily rhythm of play in a well-arranged physical environment. In order to investigate this, I have used interview as a method of collecting data. The interviews were done at two municipal pre-schools in a town in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Barns behov av vila och återhämtning i förskolan : Ett pedagogperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Elin Frick; Marie Stålbrand; [2017]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn; dagsrytm; vila; återhämtning;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka förskollärares uppfattning om barns vila och återhämtning samt att undersöka hur vila erbjuds i förskolan. Det vetenskapsteoretiska perspektiv vi valt att utgå ifrån är ett sociokulturellt perspektiv där interaktionen mellan människor är nyckelordet. LÄS MER

  4. 4. Lärande och förändring : Diskursiva uttryck för barnsyn och kunskapssyn i kommunikation inom förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Karin Larsson; [2016]
    Nyckelord :barnets dagsrytm; diskursanalys; kommunikation; postmodernism; svensk förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupat förstå barnets villkor för en väl avvägd dagsrytm med balans mellan aktivitet och vila i förskolan i talet om barnets tillvaro. Mer specifikt är kunskapsintresset att förstå innebörden i förskollärares och föräldrars barnsyn och kunskapssyn och hur den kommuniceras. LÄS MER

  5. 5. Vila på förskolan : En verklighet eller inte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Christina la Fleur; Pernilla Larsson; [2016]
    Nyckelord :Barn; dagsrytm; förskola; förskollärare; läroplansteori; stress; vila;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka vad sex förskollärare har för erfarenheter av vila i förskolan. Syftet har även varit att undersöka hur dessa förskollärare skapar en balans mellan aktivitet och vila för barn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER