Sökning: "barns mottagande"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden barns mottagande.

  1. 1. Lek, lärande & rörelse på bostadsgården med dagvatten som resurs

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Forsfält Ljungberg; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :multifunktionalitet; vattenlek; inlärning; rörelse; dagvatten; dagvattenhantering; bostadsgård; ; vattengestaltning; ekostaden; Augustenborg; Bo01; resurshantering;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utreder hur dagvatten kan användas som resurs för att främja lek, lärande och rörelse på bostadsgården. I urbana sammanhang ses ofta dagvatten som ett problem då stora vattenflöden överbelastar vår infrastruktur med förödande konsekvenser. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända barn i förskolan : En Semistrukturerad intervjustudie av pedagogernas arbetssätt för nyanlända barns inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Asu & Anoush Turkmen & Babapilavian; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända barn; flerspråkiga barn; mottagande; förskolan; inkludering och integritet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att belysa hur pedagogerna arbetar för att inkludera nyanlända barn i den svenska förskoleverksamheten som inte har lärt sig språket än. De framgår vilka olika metoder och strategier pedagogerna använder sig av för att främja och utveckla barns språkliga kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Från Afghanistan till Sverige : En tillbakablick på afghanska ensamkommande flickors förväntan över karriärvägar samt mötet med studie- och yrkesvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Gunilla Holmström; Maria Larsson; [2021]
    Nyckelord :Afghanistan; unaccompanied girls; language introduction; study and career guidance; Afghanistan; ensamkommande flickor; språkintroduktion; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : I gränslandet mellan barn- och vuxenliv ställs ungdomar inför många utmaningar. Under denna komplexa period finns bland annat en förväntan, att denne på ett vuxet och moget sätt, ska hantera och ta beslut om framtida utbildning och karriär. Samtidigt som det sker ett sökande efter identitet och tillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Ensamkommande barn på HVB-hem : En kvalitativ studie om ensamkommande barns upplevelser och erfarenheter av integrationsprocessen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sakhi Adeli; [2021]
    Nyckelord :refugee children; unaccompanied refugee children; Ensamkommande barn; Ensamkommande flyktingbarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka ensamkommande barns upplevelser och erfarenheterav integrationsprocessen bland ensamkommande som har erfarenhet av att bo på ett HVB-hem.Semistrukturerade intervjuer gjordes med fem unga vuxna män som kommit till Sverige somensamkommande barn från Afghanistan. LÄS MER

  5. 5. Information vid inskrivning i grundsärskola och gymnasiesärskola : Om den information vårdnadshavare får kring möjligheter och begränsningar vid val av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Andersson; Emma Svensk; [2020]
    Nyckelord :mottagande; grundsärskola; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur vårdnadshavare uppfattar och förstår den information de får gällande deras barn när de utreds för mottagande i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan. Nio halvstrukturerade telefonintervjuer genomfördes med vårdnadshavare till barn och ungdomar på grundsärskolan och gymnasiesärskolan. LÄS MER