Sökning: "bedömning färdighet"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden bedömning färdighet.

  1. 21. Godkända grunder : En jämförelse av skriftlig färdighet mellan uppsatser i två olika behörighetsgivande prov

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnea Fröberg; [2011]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Tisus; Nationella prov; syntaktisk analys; global bedömning; processbarhetsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsats redovisas en jämförelse av den skriftliga delen mellan tio godkända uppsatser från nationella provet i Svenska som andraspråk B och tio godkända uppsatser från Test i svenska för universitets- och högskolestudier (Tisus). I uppsatsen görs först en analys av två syntaktiska konstruktioner, därefter en undersökning av förekommande bisatstyper och till sist en global bedömning av texternas funktionalitet. LÄS MER

  2. 22. Att implementera Lgr 11 : Har idrottslärarna förutsättningarna?

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Pontus Thörnblad; Helena Pihl; [2011]
    Nyckelord :Implementering; Lgr 11; Intervju;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med den här studien är att undersöka lärares förutsättningar för att implementera den nya läroplanen Lgr 11 i ämnet idrott och hälsa. Detta har undersökts med utgångspunkt i följande frågeställningar: -­‐ Hur är lärarnas syn på ämnet idrott och hälsa? -­‐ Hur ser lärarna på sina praktiska förutsättningar att bedriva sin undervisning i ämnet idrott och hälsa? -­‐ Hur upplever lärarna implementeringsarbetet kring Lgr 11 i ämnet idrott och hälsa? Metod Studien har en kvalitativ ansats. LÄS MER

  3. 23. Bedömning och betygsättning i textila ämnen : - om lärares förhållningssätt

    L3-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erika Tjärner; [2011]
    Nyckelord :Omdömen; lärarperspektiv; estetik; kreativitet; färdighet; slöjdprocess; subjektivitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur lärare i textilslöjd och textila hantverk förhåller sig till och arbetar med bedömning och betygssättning inom sitt ämne. Forskningen består av kvalitativa intervjuer med sex lärare; fyra grundskollärare i textilslöjd och två gymnasielärare i textila ämnen. LÄS MER

  4. 24. ”Jag begår tjänstefel” : Betyg och bedömning i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Iah Fredriksson; [2010]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; betyg; bedömning; tolkningsfrihet; kursplan.;

    Sammanfattning : Kursplanen för ämnet Idrott och hälsa är luddig och ger lärarna mycket tolkningsutrymme, något som resulterar i att undervisningen blir olika från skola till skola. Detta kan i vissa fall resultera i att eleverna lämnar grundskolan med skillnader i både kunskap och färdighet. LÄS MER

  5. 25. Bedömning av kunskaper i geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maja Vucinic; [2008]
    Nyckelord :bedömning; geografi;

    Sammanfattning : I arbetet studeras kopplingen mellan bedömning och mål i en klass, i skolår 5, när det gäller geografi. Jag har undersökt vilka mål undervisningen riktar sig mot, vad och hur läraren bedömer samt i vilken utsträckning bedömningen är ”rättvis” i den mening att den överensstämmer med målen i kursplanerna. LÄS MER