Sökning: "bedömningsmatris"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade ordet bedömningsmatris.

  1. 16. Formativ bedömning i So-ämnena åk. 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Korman; Haris Jusupovic; [2020]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Nyckelstrategi; Kamratbedömning; Självbedömning; Feedback; Återkoppling; Bedömningsmatris; So-ämnena;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet omfattar och utgår från en kvalitativ studie som grundar sig på empiri kring den formativa bedömningen. Det förekommer rikligt med evidens ur tidigare forskning i området och flera bedömningsforskare förespråkar implementering av formativ bedömning i undervisningen. LÄS MER

  2. 17. Kan en styrd diskussion förbättra inlärning av begrepp i biologi på högstadiet?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lotta Frendin; [2020]
    Nyckelord :Styrd diskussion; ej styrd diskussion; lärande i diskussion; SOLO-taxonomin; bedömningsmatris i biologi Lgr 11; kognitiv belastningsteori.  ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien har en kvasiexperimentell design och syftet är att bidra med kunskap och analysera om en styrd diskussion i förhållande till en ej styrd diskussion medför djupare kunskap på prov angående begrepp i biologi. Undersökningen genomfördes på fyra typer av lektioner med totalt sex elevgrupper varav fyra av grupperna i årskurs nio och två av grupperna i årskurs sju. LÄS MER

  3. 18. Gymnasielärares arbete med elevers självbedömning och kamratbedömning i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sarah Grimm; [2020]
    Nyckelord :formative assessment; peer-assessment; scoring rubrics; self-assessment; bedömningsmatris; kamratbedömning; formativ bedömning; självbedömning;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study was to describe and analyze the ways Swedish high school teachers deal with self- and peer assessment which can be defined as arrangement for learners to consider and specify the level, value, or quality of a product or performance of other equal-status learners (Topping, 2009). Products to be assessed can include writing, oral presentations, portfolios, test performance, or other skilled behaviors. LÄS MER

  4. 19. En likvärdig utbildning? : En jämförande studie av bedömningsmatriser i engelska för årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Bergström; [2020]
    Nyckelord :bedömningsmatris; engelska; enkät; kvalitativmetod; likvärdig utbildning; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en djupare insikt i hur användbara ett urval bedömningsmatriser är i ämnet engelska för årskurserna 1–3 och undersöka om användandet av bedömningsmatriser påverkar en likvärdig utbildning. För att besvara syftet med studien användes en kvalitativ metod för den textanalys av bedömningsmatriser som utfördes, samt en enkät som lärare till respektive matris fick besvara. LÄS MER

  5. 20. Språkets roll i bedömningen i samhällskunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofie Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det finns betygsskillnader mellan elever som har svenska som modersmål och flerspråkiga elever (Skolverket, 2018b, s.22). Denna studie visar att en av orsakerna till betygsskillnaderna är att lingvistiska aspekter i somliga fall påverkar den summativa bedömningen av flerspråkiga elevers skriftliga inlämningsuppgifter i samhällskunskap. LÄS MER