Sökning: "begränsningar lärande"

Visar resultat 26 - 30 av 495 uppsatser innehållade orden begränsningar lärande.

  1. 26. Det dubbla uppdraget : Fritidshemslärares professionsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maya Alkefelt Jansson; Cornelia Kupiec Olofsson; [2023]
    Nyckelord :fritidshemslärare; hybrid professionell identitet; musiklärare; professionsidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sju djupintervjuer med fritidshemslärare som undervisar eller har undervisat i fritidshem och musik. Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare upplever att deras professionsidentitet påverkas av att arbeta i två skilda verksamheter. LÄS MER

  2. 27. Kooperativt lärande som metod för att utveckla den muntliga språkförmågan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arlinda Istrefi; Arife Istrefi; [2023]
    Nyckelord :grupparbete; kooperativt lärande; lärarroll; muntlig språkförmåga; interaktion;

    Sammanfattning : Fokuset med denna studie är hur kooperativt lärande som metod utvecklar elevers muntliga språkförmåga. Syftet med vår studie är att undersöka och redogöra för hur lärare använder kooperativt lärande som metod för att utveckla elevers muntliga språkförmåga. LÄS MER

  3. 28. Specialpedagogers analys av lärmiljöer : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annette Åhman; Maria Tänglander; [2023]
    Nyckelord :analys; insatser; lärmiljö; läroplansteori; ramfaktorteori; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några specialpedagoger, inom grundskolan F-6, beskrev hur analyser av lärmiljöer genomfördes och på vilket sätt insatserna utformades utifrån analysens resultat i syfte att främja elevers lärande och utveckling. Utifrån syftet valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer då författarna ville få kunskap om specialpedagogernas beskrivningar om analys av lärmiljöer. LÄS MER

  4. 29. Discord i lärande, ett studentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Anton Aursnes; Ludvig Dageson; [2023]
    Nyckelord :Community of Inquiry; Interaktionsmetoder; Discord; Formellt lärande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar erfarenheterna hos informatikstudenter vid Lunds universitet av att an-vända sociala medieplattformen Discord som en del av deras högre utbildning. Syftet med studien är att undersöka hur studenterna använder den, och deras uppfattade för- och nackdelar inom högre utbildning. LÄS MER

  5. 30. Upplevelser av livsstilsförändringar hos personer med diabetes typ 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Yuwa Lohkham; Artur Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Diabetes typ 2; Egenvård; Erfarenhet; Livsstilsförändringar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ 2 är en kronisk metabol sjukdom som allt fler människor drabbas av. I Sveriges befolkning är det ungefär 5% som lever med diabetes. Personer med diabetes typ 2 uppmanas att klara av sin vardag självständigt och ändra på livsstilen för en förbättrad hälsa. LÄS MER