Sökning: "begränsningar lärande"

Visar resultat 31 - 35 av 495 uppsatser innehållade orden begränsningar lärande.

  1. 31. "Man får vilja" : En studie om barns inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Hanna Hedin; Alex Lindqvist; [2023]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; påverkan; förskola; relationer; utemiljö; barndomssociologi; yttre faktorer; förskollärare; förskolebarn; pedagog; det kompetenta barnet; agens; barns perspektiv; barnperspektiv; educare;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur förskolebarn samt förskollärare resonerar om barns inflytande i förskolan. Vi vill även undersöka vilka möjligheter och begränsningar som finns för barns inflytande och hur förskollärare förhåller sig till de gränsdragningar de gör. LÄS MER

  2. 32. Hur gjorde Galileo? : En väg för elever i årkurs ett att få syn på naturvetenskapens karaktär

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Strand; [2023]
    Nyckelord :naturvetenskapens karaktär; explicit och reflektiv undervisning; Galilei Galileo; NO i årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att vinna kunskap om hur elever i årskurs ett kan utveckla förståelse för några av naturvetenskapens karaktärsdrag. För att undersöka detta planerade, genomförde och analyserade jag en temadag innehållandes tre lektioner med en klass elever i årskurs ett. LÄS MER

  3. 33. Prognosmodeller som verktyg för bedömning : Ett arbete om att nyttja elevdata i gymnasieskolan för att stödja betygsättning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Alice Morell; Lana Hade; [2023]
    Nyckelord :Learning Analytics; Early Warning Systems; Regression Analysis; LMS; Learning Management System; digitalization; Learning Analytics; Prognosmodell; Regressionsanalys; Lärplattform; Learning Management System; Bedömning; Digitalisering;

    Sammanfattning : De Förenta Nationernas Agenda 2030 fastställer som ett delmål att säkerställa utbildning av hög kvalitet och främja livslångt lärande för alla som en del av arbetet för ett mer hållbart samhälle. Vikten av detta delmål blir särskilt tydlig i och med det observerbara sambandet mellan en fullständig gymnasieexamen och allmän hälsa i Sverige; gymnasiestudenter som går ut med en gymnasieexamen tenderar att erhålla bättre allmän hälsa. LÄS MER

  4. 34. ”Det är lätt för mig att få jobb i mitt hemland, för jag hade kontakter och min utbildning” : En kvalitativ studie om SFI-elevers resonemang kring sina mål och sin handlingshorisont i förhållande till sin karriär i Sverige.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Åkerman; Suleika Abdi; [2023]
    Nyckelord :Begränsningar; handlingshorisont; karriär; mål; möjligheter; SFI-elever;

    Sammanfattning : Karriär är för många ett begrepp som enbart syftar på utbildning och arbete, men begreppet karriär kan också ses som en dynamisk och ständigt pågående process som inkluderar livets olika delar, en individs olika roller och sambandet mellan dessa. Att komma som nyanländ till ett land och med sin individuella bakgrund integreras in i samhället är en process som kan innebära både begränsningar, och möjligheter för individen. LÄS MER

  5. 35. ”Chilla, det var bara en penna”. : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och arbete för elevernas resurssparande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Judit Worley; [2023]
    Nyckelord :Consumables in schools; Saving resources; Environmental awareness; Primary school; Values Education; Förbrukningsmaterial; Resurssparande; Miljömedvetenhet; Grundskola; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : I enlighet med världens globala utmaning för hållbar utveckling, spelar skolan och lärares arbete en viktig roll för att eleverna ska utveckla ett proaktivt beteende gentemot miljön. Syftet med denna studie var att lära känna lärares förhållningssätt till förbrukningsmaterial och det resurssparande arbetet som lärare gör med syftemål att fostra eleverna till miljömedvetna människor. LÄS MER