Sökning: "bemötande av elever med koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden bemötande av elever med koncentrationssvårigheter.

  1. 1. Strategier och metoder för att motverka läs-och skrivsvårigheter hos elever med adhd under de senare skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lena Brandt; [2019]
    Nyckelord :Adhd; individuella anpassningar; inkludering; kartläggning; läs-och skrivsvårigheter; motivation; självkänsla; relationell pedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans bemötande och anpassningar har en avgörande roll för hur elever med funktionsnedsättningen adhd klarar sin skolgång. I och med att problematiken är av varierande art är betydelsen av kartläggningar, uppföljning och utvärderingar extra viktiga för den här elevgruppen. Elever med adhd får ofta läs-och skrivsvårigheter pga. LÄS MER

  2. 2. Relation, profession och organisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Klarin; [2016]
    Nyckelord :bemötande; inkludering; interaktionistisk teori; relation; relationssvårigheter;

    Sammanfattning : AbstraktKlarin, Anna (2016): Relation, profession och organisation- En studie om elever i relationssvårigheter. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.BakgrundDet finns elever som har svårt att passa inom ramarna för skolans verksamhet och där skolan behöver tänka kring hur de ska inkluderas. LÄS MER

  3. 3. ”Tror du att min ADHD har försvunnit?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emilie Lindahl; Camilla Ljung; [2013]
    Nyckelord :ADHD; bemötande; föräldrar; impulsivitet; kompisrelationer; koncentrationssvårigheter; kunskapsutveckling; rutiner; struktur;

    Sammanfattning : I dagens samhälle visar många rapporter på att allt fler elever får diagnosen ADHD, vilket gör att skolan ställs inför problem då lärarna inte anses ha kunskapen om hur de ska bemöta eleverna med ADHD. Med tanke på den bristande kunskapen hos lärarna, vill vi med vår studie ta reda på hur elever med ADHD och deras föräldrar upplever/upplevt bemötandet i skolmiljön. LÄS MER

  4. 4. Resurser till elever med specialbehov : Läs- och skrivsvårigheter och koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Therese Carlsson; Elin Hörberg; [2013]
    Nyckelord :Resurser; skola; läs- och skrivsvårigheter; koncentrationssvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I skolan har alla elever olika behov och det är skolans uppgift att hjälpa alla elever att nå målen i läroplanen. Detta arbete syftar till att undersöka hur två elever med läs- och skrivsvårigheter och koncentrationssvårigheter har upplevt sin skolgång och de resurser de fått och även vad olika skolor i en kommun säger att de har för resurser till elever med dessa specialbehov. LÄS MER

  5. 5. Koncentrationssvårigheter i skolans värld : En observationsstudie om hur lärare bemöter elever med koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stefan Radovic; Fredrik Vallerström; [2013]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; bemötande; teoretiska perspektiv; orsaker;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats undersöker hur olika lärare förhåller sig till elever som tappar sin koncentrationsförmåga, inom ramen för skolans undervisningsverksamhet. Fokus ligger på hur olika lärare agerar i bemötandet när en elev tappar sin koncentration, om det fanns några skillnader i hur lärare agerar när det gäller barn med generella koncentrationssvårigheter jämfört med barn utan generella koncentrationssvårigheter, samt vilken effekt lärarens agerande får för den fortsatta undervisningen. LÄS MER