Sökning: "beröm och feedback"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden beröm och feedback.

  1. 1. Ridlärares instruktioner utifrån principerna för hästens inlärning

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Julia Kallin; Alice Leander; [2023]
    Nyckelord :Ridlektion; operant inlärning; klassisk betingning; negativ förstärkning; positiv förstärkning; positiv bestraffning; negativ bestraffning;

    Sammanfattning : Under ridlektioner finns det tre komponenter att ta hänsyn till: ridläraren, eleven och hästen. En ridlärares uppgift är att lära eleven att rida och kommunicera med hästen som är ett stort djur med stark flyktinginstinkt. LÄS MER

  2. 2. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Elever med funktionsvariationer; Motivation; Salutogent förhållningssätt; Kreativ undervisning Students with functional variations; Salutogenic approach; Creative teaching; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER

  3. 3. Skrivutveckling vid läs- och skrivsvårigheter : Svensklärares skriftliga återkoppling på textproduktion av gymnasieelever i läs- och skrivsvårigheter

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Örtenberg; [2022]
    Nyckelord :Skrivutveckling; läs- och skrivsvårigheter; texttriangel; skrivmodell; återkoppling;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur gymnasielärare i svenska på högskoleförberedande program kommenterar texter som är producerad av elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet är att studera såväl skrivuppgifter som textkommentarer skrivna av lärare med fokus på att hitta skrivstödjande strukturer i de båda textformerna. LÄS MER

  4. 4. Skriftlig matematisk kommunikation : vilka aspekter bedöms, hur värderas aspekterna samt vilken typ av återkoppling ges av lärare i åk 7-9

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Malin Sohna Mboob; [2022]
    Nyckelord :matematik; kommunikation; bedömning;

    Sammanfattning : Bedömningen i matematik på högstadiet omfattar en mängd kunskapskrav, ett av dessa är elevernas kommunikationsförmåga. Syftet med denna undersökning är att ta reda på vilka aspekter av elevernas skriftliga kommunikation som lärarna riktar sin uppmärksamhet mot och hur de värderar dessa aspekter men också vilken typ av återkoppling de ger till eleverna. LÄS MER

  5. 5. Maktens påverkan på givandet av feedback : En studie om HR-anställdas uppfattningar av feedback, makt och givande av feedback

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Enroth; Julia Larsson; [2022]
    Nyckelord :Makt; feedback; uppåt-feedback; nedåt-feedback; struktureringsteori;

    Sammanfattning : Att feedback är ett viktigt verktyg i arbetslivet när det kommer till lärande för individen och utveckling av organisationen är för många givet. Att feedback rymmer både att ge feedback uppåt och nedåt i en organisation är inte lika självklart. Denna studie ämnar utforska givande av feedback i en arbetsplatskontext. LÄS MER