Sökning: "beroende revision"

Visar resultat 1 - 5 av 138 uppsatser innehållade orden beroende revision.

  1. 1. Revisionsritualer & digitalisering : Hur revisorer upplever förändringarna av revisionsritualer som en följd av digitaliseringen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Deyar Eisho; Thomas Hjärre; Anastasios Ioannidis; [2023]
    Nyckelord :Audit; Rituals; Auditing rituals; Digitalization; Purification; Control and Cohesion; Impression Management; Revision; Ritualer; Revisionsritualer; Digitalisering; Stabilitet; Gemenskap; Identitet;

    Sammanfattning : Det finns tydliga riktlinjer för hur en förväntas uppföra sig som revisor. Dessa riktlinjer harmed tiden omvandlats till ritualer i syfte att underlätta revisorerna i deras arbete. Dethuvudsakliga syftet med denna studie är att undersöka hur revisorer upplever förändringar irevisionsritualer som föranletts av digitaliseringen. LÄS MER

  2. 2. Earnings management - Mer förekommande på landsbygd ?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hjalmar Ekström; Ludwig Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Earnings management; landsbygd; revisionskvalité; företags placering;

    Sammanfattning : Enligt god redovisningssed ska redovisning ge en rättvisande bild av den finansiella ställningen hos ett företag. Earnings management är ett samlingsnamn på olika metoder för företagsledningen att manipulera resultatet för att uppnå en önskad effekt. LÄS MER

  3. 3. Revisionens värde ur ett klientperspektiv : En kvalitativ studie om gapet mellan klientens förväntningar ochupplevelse med en revision

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Fredrik Arvidsson; Tommy Erlandsson; [2023]
    Nyckelord :Audit; expectation gap; gap; expectations; perceived value; Upper Echelon Theory; core value; added value; corporate management; CEO; CFO; client perspective; Revision; förväntansgap; gap; förväntningar; upplevelser; Upper Echelon Theory; kärnvärde; mervärde; företagsledning; VD; Finansdirektör; klientperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Revision har en framstående roll ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, och har under sin framväxt möjliggjort samhällets ekonomiska framfart. Men i samband med denna framväxt har ett gap uppstått mellan klienters förväntningar och upplevt värde med en revision. LÄS MER

  4. 4. ''Att uppnå fullständig komfort är omöjligt'' : En kvalitativ studie om revisorers upplevelser av obehag och komfort vid granskningen av immateriella tillgångar

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Loreta Shala; [2023]
    Nyckelord :Intangible assets; Auditing; Auditor; Audit process; Comfort theory; Comfort; Discomfort; Immateriella tillgångar; Revision; Revisor; Revisionsprocess; Komfortteori; Komfort; Obehag;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Under de senaste decennierna har andelen immateriella tillgångar i företagens balansräkningar ökat markant. Det har dock inte skett någon väsentlig förändring i den internationella standarden IAS 38, som fastställer principer för redovisning av immateriella tillgångar. LÄS MER

  5. 5. Digitaliseringens påverkan på revisionsbyråers verksamhetsstyrning : En deskriptiv studie om hur digitaliseringen har förändrat styrningen i revisionsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :William Gustavsson; Martin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Verksamhetsstyrning; revision; klankontroll; beteendekontroll; outputkontroll; digitalisering;

    Sammanfattning : Problemformulering: Hur har digitaliseringen påverkat verksamhetsstyrningen inom revisionsbranschen? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur den ständigt utvecklande digitaliseringen påverkar revisionsbyråers tillvägagångssätt när de designar sina styrpaket och strukturerar sina organisationer. Metod: För att undersöka hur digitaliseringen har påverkat verksamhetsstyrningen har en kvalitativ undersökning med en deduktiv ansats bedrivits. LÄS MER