Sökning: "beroende vårdnadshavare"
Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden beroende vårdnadshavare.
1. Likvärdighetsuppdragets komplexitet : Att möta barn i ett samhälle präglat av social ojämlikhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att genom förskollärares beskrivna erfarenheter undersöka hur de med hjälp av olika tillvägagångssätt arbetar med likvärdighetsuppdraget. Denna kvalitativa intervjustudie har genomförts med åtta förskollärare i tre områden med höga respektive låga socioekonomiska förutsättningar. LÄS MER
2. ”Verksamheten är vi proffsen på, men barnet är föräldern proffs på” : En kvalitativ studie om förskollärares positioneringar under inskolning av nya barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera förskollärares positioneringar av sig själva och av vårdnadshavare under inskolning av nya barn i förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt var positioneringsteorin, och datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer med tre verksamma förskollärare på avdelningar för yngre barn. LÄS MER
3. Umgänge. Ett barns rättighet eller en skyldighet?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Vad ligger i begreppet barnets bästa angående umgänge med vårdnadshavare när barn är omhändertagna enligt LVU på grund av omsorgsbrist. Hur bedöms umgängesfrågan i domstol när det kommer till umgängesbegränsning. LÄS MER
4. Samverkan mellan hem och förskola förskollärares och utlandsfödda vårdnadshavares upplevelser av samverkan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskap om vilken uppfattning förskollärare och utlandsfödda vårdnadshavare har av samverkan och kommunikation mellan hem och förskola och vad enligt deras upplevelser, kan hindra eller främja ett gynnsamt samarbete och kommunikation med varandra. Studien utgår från följande frågor: Hur upplever utlandsfödda vårdnadshavare och förskollärare samverkan och kommunikation mellan hem och förskola? Vad anser förskollärare främjar eller hindrar i deras samverkan och kommunikation med utlandsfödda vårdnadshavare? Vad anser utlandsfödda vårdnadshavare främjar eller hindrar deras samverkan och kommunikation med förskolan? För att få svar på dessa frågor har denna studie genomförts via kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre utbildade förskollärare och tre utlandsfödda vårdnadshavare. LÄS MER
5. Specialpedagogen i förskoleutvecklande systematiskt kvalitetsarbete : En analys av rektorers gestaltningar av specialpedagogens roll
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Denna studie utgår från förskolan vilken saknar tradition när det gäller att ha tillgång till specialpedagog. Frånvaron av professionen i såväl skollag som läroplan får konsekvensen att det blir den omgivande kontexten som påverkar konstruktionen av den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. LÄS MER