Sökning: "betygskriterier elever"

Visar resultat 1 - 5 av 90 uppsatser innehållade orden betygskriterier elever.

  1. 1. Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Lundström; Jonas Parkman; [2023-07-05]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Feedbackskymmande faktorer; Bedömningsrelaterad stress; Elevperspektiv; Bedömningsparadigmet;

    Sammanfattning : Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur verktyget används av olika lärare i olika klassrum och får en påverkan på elever. LÄS MER

  2. 2. The Revision of the Grading Criteria for English in Swedish Upper Secondary School in 2021 : A qualitative document study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Mathilda Asker Kling; [2023]
    Nyckelord :grading criteria; assessment; English as a FL; curriculum for upper secondary school 2011 revised 2021 ; syllabus; betygskriterier; bedömning; engelska som främmande språk; gymnasieskolans läroplan Gy11 reviderad 2021 ; kursplan;

    Sammanfattning : This document study aims to facilitate an understanding of the differences between the grading criteria for English 5, 6, and 7 (in Swedish upper secondary school) before 2021 and after. It also aims to facilitate an awareness of reactions to the changes among actors within the educational system. LÄS MER

  3. 3. ATT VÅGA DISKUTERA PÅ ETT ANNAT SPRÅK : SPRÅKLIGA STRATEGIER I ELEVLEDD ARGUMENTERANDE DISKUSSION UR ETT FLERSPRÅKIGT PERSPEKTIV

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Coldwell; [2023]
    Nyckelord :Interaktionell grammatik; andraspråk; sociolingvistik; turhållande yttrandemarkörer; elevrankning;

    Sammanfattning : I inlärning av ett andraspråk är fokus vanligtvis riktat på uttal, grammatik, hör- och läsförståelse samt skrift utifrån givna mål och betygskriterier i Läroplan för grundskolan, (Lgr22)(Skolverket, 2022) med relativt lite fokus på muntlig förmåga. Området kring vilka språkliga strategier som kan hjälpa andraspråkselever att våga diskutera och föra fram sina åsikter har dock fått begränsad uppmärksamhet i svensk kontext. LÄS MER

  4. 4. Det kommer in någon form av magkänsla, och det låter ju inte riktigt klokt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magnus Andersson; Alfons Nordlund; [2023]
    Nyckelord :Laborationsrapport; Fysikundervisning; Gymnasie; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Several studies have discussed the importance of laboratory work in physics education and the many different areas of learning that this can contribute to. Most of these studies mention the laboratory report to be an essential part of these laboratory exercises. LÄS MER

  5. 5. Assessing EFL student writing in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fredrik Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment; summative assessment; validity; reliability; criterion-referenced grading system; equivalence; assessment criteria; Bedömning; summativ bedömning; validitet; reliabilitet; mål-relaterat betygsystem; likvärdighet; bedömningskriterier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the validity and reliability of summative assessment of EFL student writing in a Swedish context. Three teachers have assessed the same four student essays from the English 6 course in Swedish upper secondary school. LÄS MER