Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Assessing EFL student writing in a Swedish context

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Fredrik Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Assessment; summative assessment; validity; reliability; criterion-referenced grading system; equivalence; assessment criteria; Bedömning; summativ bedömning; validitet; reliabilitet; mål-relaterat betygsystem; likvärdighet; bedömningskriterier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the validity and reliability of summative assessment of EFL student writing in a Swedish context. Three teachers have assessed the same four student essays from the English 6 course in Swedish upper secondary school. LÄS MER

  2. 2. Samma vatten? En kvalitativ studie om idrottslärare i årskurs 7-9, bedriver en likvärdig sim-och livräddningsundervisning och om en progression- och nivåanpassning skulle vara ett hjälpmedel för läraren

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Grönlund; [2020]
    Nyckelord :grundskola; idrott-och hälsa; livräddning; läroplan; simklubb; simning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa bedriver simundervisning och livräddningsundervisning. Vidare är syftet att undersöka hur lärare ställer sig till en tydligare progression och nivåanpassning inom simning och livräddning för grundskolans årskurs 7-9. LÄS MER

  3. 3. Till övervägande del : En intervjustudie kring betygssättningen av betygen B och D i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Nilsson; Viktor Vikman; [2015]
    Nyckelord :likvärdighet; mellanbetyg; betygssättning; läroplansteori;

    Sammanfattning : År 2011 gjordes olika ändringar inom skolan och ett exempel på det var införandet av en ny läroplan för grundskola och gymnasium. Med den nya läroplanen infördes ett nytt betygsystem med sex nya betygssteg, A - F, som innehåller “mellanbetyg” som inte funnits i de tidigare systemen och som är mindre tydligt definierade än övriga betygsgrader. LÄS MER

  4. 4. Pedagogiska betyg : En fördjupningsstudie av de pedagogiska aspekterna inombetyg och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola

    Författare :Martin Thorning; Mikaela Lundin; [2011]
    Nyckelord :Pedagogik; betyg; betygsystem; bedömning; likvärdighet; omdöme;

    Sammanfattning : Denna undersökning har haft som syfte att redogöra för hur lärare använder sig av betygoch bedömning som pedagogiskt verktyg. Samt belysa de eventuella svårigheter ochmöjligheter det innebär att möta det nuvarande betygsystemet. LÄS MER

  5. 5. En studie om elevers upplevelse av bedömning i ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Ahlström Køster; Dobrica Dobricic; [2011]
    Nyckelord :Genusteori; bildundervisning och betyg;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka om det finns några könsrelaterade orättvisor i dagens betygsystem. Som blivande lärare i ämnet bild var vi intresserade av frågor kring bedömning och betygssättning. Målet på sikt är att vårt arbete ska bidra till att det tas fram ett, om möjligt, mer rättvist betygssystem. LÄS MER