Sökning: "bibliotek didaktik"
Visar resultat 21 - 25 av 43 uppsatser innehållade orden bibliotek didaktik.
21. Bilderboken - inkludering i litteraturform? : En normkritisk text- och bildanalys av femton bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att belysa om förskolor i tre områden runt om i Uppsala väljer att låna normkritiska bilderböcker utifrån sex av de sju diskrimineringsgrunderna. Ålder är undantagen och familj är istället tillagd relaterat till att det är bilderböcker vi analyserar. Vi kommer att beskriva dessa val närmre i uppsatsen. LÄS MER
22. "Alla ska kunna hitta någonting att fastna för” : En studie av bibliotekariers arbete med att välja böcker till kapprumsbibliotek inom projektet Bokstart och deras upplevelse av samarbete med förskolor och vårdnadshavare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur det går till när bibliotekarier inom projektet Bokstart skall göra urvalet av böcker till förskolors kapprumsbibliotek, samt vilka kriterier de utgår från i detta arbete. Studien syftar även till att undersöka hur vårdnadshavarna på bokstartsförskolorna upplever det befintliga barnboksutbudet i kapprumsbiblioteken. LÄS MER
23. ”Inte bara något man sätter upp på väggen” : En studie om pedagogers reflektioner kring pedagogisk dokumentation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Studien använder sig av ett didaktiskt perspektiv, då arbetet med pedagogisk dokumentationär till för att analysera och reflektera över vad som sker, hur lärande ska skapas, varför lärandet skapas och för vem lärandet är till för. Det är relevant att undersöka just pedagogisk dokumentation för att det är ett aktuellt ämne som får mycket plats i arbetet på förskolan. LÄS MER
24. Den didaktiska musiken : En intervjustudie om hur förskollärare använder sig av musik i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : INTRODUCTION The study deals with music in the preschool's activities in relation to the vocational role of preschool teachers, as well as the approach and attitude towards music teaching. BACKGROUND In the background of the study, the significance of music for children's development and learning is presented, where a previously relevant research is presented in relation to the own subject. LÄS MER
25. Maktrelationer och mångfald i mellanstadiets skönlitteratur : En karaktärsanalys av barnlitteratur för årskurs 4-6 ur ett critical literacy-perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie analyseras fyra skönlitterära böcker för barn i mellanstadieåldern (9-12 år). Böckerna är de mest utlånade bokväskorna i klassuppsättning från bibliotek Uppsala och är därför särskilt intressanta ur ett didaktiskt perspektiv. Critical literacy används som teoretiskt ramverk. LÄS MER