Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Så fint du ritar” : En studie i pedagogers syn på bildskapande som medel för kommunikation och uttryck i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Caroline Norell; [2023]
    Nyckelord :Bildskapande; bildpedagogik; kommunikation; bildspråk; förskola; förskoleklass; pedagoger; förskoleklasslärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla kunskap om hur pedagoger i förskola och förskoleklass ser på barns bildskapande och hur bildskapande används i förhållande till kommunikation, uttryck och undervisning. Metoden har varit enkätundersökning och jag har baserat mina svarsanalyser på den sociokulturella teorin. LÄS MER

  2. 2. Kan vi måla om här? : En fallstudie om bildsalens utformning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hanne Johnsson; [2022]
    Nyckelord :bildsal; bildämnet; fysisk miljö; skolmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur utformningen av bildsalen kan samspela med elevernas kreativitet och lärande i ämnet bild på grundskolan. Studiens syfte utmynnar i tre frågeställningar; På vilket sätt anser bildläraren att bildsalarna hon undervisar i är lämpade och utformade för bildundervisning? Vilka skillnader och likheter kan urskiljas gällande bildsalarnas utformning och miljö, med avseende på kreativt bildskapande och lärande i bildundervisningen? och vilka miljömässiga aspekter är viktiga för att en bildsal ska ge förutsättningar för lärande och kreativitet, enligt bildläraren? Metoden som använts i studien för att samla in material är observationer av bildsalarna och en semi-strukturerad intervju med en bildlärare. LÄS MER

  3. 3. Språkstimulerande undervisning i förskolan : En kvalitativ studie och vilka undervisningsstrategier förskollärare använder för att stimulera barns språk genom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Björklund; Tina Hornvall; [2022]
    Nyckelord :Children´s literature; emergent literacy; sociocultural perspective; language development and teaching.; Barnlitteratur; social språkmiljö; sociokulturella perspektivet; språkutveckling och undervisning.;

    Sammanfattning : In this study, we present the different teaching strategies that participating preschool teachers describe that they use to stimulate and develop children's language through fiction. We will present what factors influence the selection of fiction at the preschool. LÄS MER

  4. 4. "Möjligheten att flytta världar" : Sex förskollärares syn på bildskapande aktiviteter i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Madeleine Mandlbauer; Therese Nirs; [2022]
    Nyckelord :Visual art; expression; knowledge development; preschool children; the role of the preschool teacher; Bildskapande; förskollärarens roll; förskolebarn; kunskapsutveckling; uttryckssätt.;

    Sammanfattning : Bildskapande används både inom förskola och skola där helheten av erfarenheter, kunskaper, känslor och upplevelser gynnar barns kunskapsutveckling. Syftet med studien har varit att öka kunskapen om förskollärares olika syn på bildskapande verksamhet i förskolan. I studien användes metoden intervju. LÄS MER

  5. 5. Lånad fantasi : Förskollärares uppfattning av barns bildskapande som språkfrämjandeverktyg i förskolans undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Kedborn; [2021]
    Nyckelord :Barns bildskapande; barns språk; undervisning; samspel; fantasi; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uppfattar betydelsen av barns bildskapande (teckna, måla, lera mm.) för barns språkutveckling samt om och i så fall hur förskollärare använder sig av bildskapande som språkfrämjandeverktyg i sin undervisning. LÄS MER