Sökning: "bildskapande aktiviteter"

Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden bildskapande aktiviteter.

  1. 21. ”Jag hämtar papper” : Några pedagogers agerande i mötet med barns spontana bildskapande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Johansson; Senadina Grozdanic; [2016]
    Nyckelord :spontant bildskapande; pedagogers agerande; förskola; kvalitativ;

    Sammanfattning : InledningBildskapande är en vardaglig aktivitet som sker i den svenska förskolan. Den kan ske i aktiviteter som i förväg har planerats av pedagoger eller på barns initiativ under den fria leken. Barn kan uttrycka tankar och känslor genom sitt bildskapande (Karlsson Häikiö 2012, s. 104). LÄS MER

  2. 22. Bildskapande i en mångkulturell fritidshemsverksamhet : En kvalitativ studie om hur fritidslärare upplever bildskapande aktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Örheden; Johanna Andreasson; [2016]
    Nyckelord :Bildskapande; fritidshem; mångkultur; fritidslärare; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med det här självständiga arbetet är att undersöka hur fritidslärare upplever och beskriver arbetet med bildskapande på mångkulturella fritidshem. I arbetet redogör vi för fritidslärares upplevelser av elevers interaktion och kommunikation i bildskapande aktiviteter och vilka pedagogiska konsekvenser bildskapandet kan medföra på mångkulturella fritidshem. LÄS MER

  3. 23. Det kanske inte blir det man tänkt från början, men då blir det någonting annat : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter och kunskaper om skapande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sandra Hammarnäs; Anita Krivohlavek; [2016]
    Nyckelord :Estetik; bildskapande; förskola; förskollärares förhållningssätt; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Studien har syftat till att öka förståelsen för hur förskollärares erfarenheter och kunskaper om estetiska lärprocesser med fokus på skapande kan påverka förskolans verksamhet. Detta har undersökts genom intervjuer av förskollärare och observationer av förskolans skapandemiljöer samt analys av de skapande aktiviteter barnen enligt förskollärarna gavs möjlighet till. LÄS MER

  4. 24. Ska du göra en brun blomma? En fallstudie om barns samspel och kommunikation i bildskapande aktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Hörman; [2016]
    Nyckelord :samspel; kommunikation; bildskapande; förskola; barn; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan Lpfö98 (2010) lyfter fram bildskapande som ett kommunikationsmedel likvärdig tal – och skriftspråket och Mouritsen (ref. Eva Änggård, 2006:58) menar att själva processen i bildaktiviteten måste studeras för att förstå vissa aspekter av barns bildskapande. LÄS MER

  5. 25. Målande språk -bildskapande som länk i möten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Camnerin; Maria Trulsson; [2015]
    Nyckelord :bildskapande; förskola; samspel; samtal; sociomateriellt perspektiv; relationell materialism;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka och analysera samtalsämnen som kommer upp under bildskapande aktiviteter i förskolan, samt relationen mellan barn-bildmaterial och förskollärare-bildmaterial inspirerade av ett sociomateriellt perspektiv. Då den forskning vi läst mest handlar om den färdiga produkten inom bildskapande aktiviteter vill vi inrikta oss på samtal under bildskapande aktiviteter. LÄS MER