Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Influencers på bokmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna Berglund; [2023]
    Nyckelord :influencers; förlag; Storytel; Bourdieu; Collins; Steiner; bokmarknad; marknadsföring; kapital; litterära värden; status; litteraturkritik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker influencers roll på den samtida svenska bokmarknaden. Syftet i denna uppsats är att belysa svenska influencers samtida samarbeten på Instagram med Storytel. Diskursen ska föras till ett bredare perspektiv om litteraturens villkor på den svenska bokmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Mer än bara en rakhyvel : En multimodal kritisk diskursanalys av Estrids och Gillette Venus externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Lisa Östberg; Lisa Ljungberg; [2022]
    Nyckelord :Bourdieu; Multimodal kritisk diskursanalys; Fältteori; Estrid; Gillette Venus; Public Relations;

    Sammanfattning : Organisationer förväntas idag engagera sig i sociala frågor och har utvecklats till den grad att engagemanget används för att marknadsföra och sälja produkter. Detta har varit en av huvudpunkterna i flera studier, men det övergripande fokuset har varit på marknadsföring och image. LÄS MER

  3. 3. Att köpa en livsstil : en kvalitativ studie om studenters upplevda konsumtion och medieanvändning

    L1-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Fredrica Mattsson; Pontus Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Influencer; Instagram; modern konsumtion; studenter; smak; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att beskriva och redogöra för hur kvinnliga studenter i Lund upplever sina konsumtionsvanor i relation till den marknadsföring som bedrivs på Instagram år 2019, samt vad som anses vara god smak på Instagram bland urvalsgruppen. Vår uppsats lyfter fram tidigare forskning, tar upp Pierre Bourdieus teori om kapital, smak, habitus, fält och Colin Campbells tankar om hedonistisk konsumtion samt presenterar resultatet utifrån fem djupintervjuer med kvinnliga studenter. LÄS MER

  4. 4. Elevers digitala kompetens i kursen Marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Ewerhard; [2020]
    Nyckelord :Bourdieu; digital kompetens; gymnasieskolan; marknadsföring; skolans digitalisering.;

    Sammanfattning : I Gy11 (Skolverket, 2011) under rubriken ”Gymnasieskolans uppdrag” står det att skolan ska bidra till att utveckla elevernas digitala kompetens. Syftet med denna uppsats är att studera om det existerar en samsyn bland lärare i företagsekonomi om vad digital kompetens i kursen Marknadsföring (100 poäng) innebär. LÄS MER

  5. 5. Statussymboler och influencers : En kvantitativ studie om sambandet mellan influencers marknadsföring och svenska gymnasietjejers konsumtionsvanor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Selma Paic; Ermina Hamzic; [2018]
    Nyckelord :Influencers; Consumption; Status symbols; Social class; Adolescent girls; Influencers; Konsumtion; Statussymboler; Samhällsklass; Gymnasietjejer;

    Sammanfattning : Research shows that adolescents are major users of various social media, and adolescent girls who use social media are more likely than adolescent boys to come into contact with so-called Influencer marketing, i.e. a form of marketing in which focus is placed on influential people rather than the target market as a whole. LÄS MER